Synliggöra bedömningen av förmågorna.

 

IMG_0932.JPG

 

Ny pedagogisk planering i Taluppfattning och tals användning har idag introducerats i klassen. Jag har den här gången försökt att ta ännu ett steg mot att förtydliga bedömningen av förmågorna. Vi bedömer eleverna i kunskapskrav och centralt innehåll men det görs genom förmågorna. I matrisen och på PP-väggen har jag försökt förtydliga det ännu mer den här gången.

Vi började med att introducera området.

Introduktion
Introduktion

Redan här försöker jag markera förmågeorden som är viktiga i temat.

Sedan pratade vi om vad det står i LGR11. Vad är det som vi ska kunna, vilka är kunskapskraven? De står till höger på fotot med lite förtydligande bilder, då de ju är lite krångliga för 8 åringar att förstå. De konkretiserade målen står lite till vänster i fotot och har markeringar på förmågeorden och även djurhuvuden för att för tydliga vilken vi förmåga vi jobbar extra mycket med när vi jobbar mot de olika målen.

IMG_0933.JPG

 

Idag har barnen då varit med i bestämmandet av hur vi ska nå de här målen. Elevinflytande. Till vänster på bilden.

Till höger på bilden sitter det som jag kommer att bedöma eleverna i. Deras kunskaper genom förmågorna!! Även här har jag markerat förmågeorden, så att de ska vara tydliga. Vi gör bedömningarna som självbedömningar och i Infomentor.

Elevninflytande och bedömning.

Självbedömningarna gör eleverna i ”målboken”. Där målar de moln olika mycket beroende på hur långt de tycker att de kommit mot att nå målen. Hur långt de har kommit och vad som är nästa steg förtydligas genom att jag läser och visar vilka tre nivåer som finns i matrisen.

Målboks moln.

 

Matris

 

4 reaktion på “Synliggöra bedömningen av förmågorna.”

  1. Tack för ditt svar!
    Kollar in här flera ggr om dagen just nu för att hitta inspiration i mitt arbete med pedagogiska planeringar och arbetet med förmågorna.
    Jennie

  2. Så roligt att du gillar det. Vi gör dem i Word. Klistrade bara in moln från typ clipart eller så. Det är ett tag sen bi började så jag kommer inte riktigt ihåg. Men sen är det bara att infoga en textruta som du skriver i. Lätt dom en plätt sen när du ska göra fler..,

  3. Hej!
    Vilket otroligt bra arbete du gör med pedagogiska planeringar! Jag undrar i vilket program du gör elevernas målbok? Jag tänkte att jag också skulle tillverka något liknande och att eleverna ska få fylla i moln men vet inte hur du gjort för att få text i molnen.

    Mvh Jennie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.