Firar in sportlovet med full pott tack vare QR

Måste återigen slå ett slag för QR-koder!

Efter att ha tragglat med veckans ord med de elever som jag träffar under veckan och inte lyckats fullt ut så försökte jag tänka om… Eleverna måste klara att träna sin läxa på egen hand och hur kan jag hjälpa dem att lyckas med veckans ord? Hmm. Så jag provade att spela in även dem på QR-kod. Efter jag läst in läxläxan så läste jag också in veckans ord. Vi tränade en gång i skolan så att de såg hur det fungerade. Att de skulle lyssna, pausa, skriva, rätta till och sedan ta nästa ord tills de kunde stava till dem.

Igår var det dags för förhör och det blev full pott för de som använt sig av koden. Från att ha haft 1 eller 2 rätt av 5 förra veckan så var det 5 av 5 igår! Sååå härligt! Man blir ju nästan tårögd… 🙂

   

GE ALLA SAMMA CHANS ATT LYCKAS!!! <3 

https://youtu.be/ohAktWzR2HA

SKUA-utbildning träff 3 Skriva, genrepedagogik och cirkelmodellen

 

Då har vi haft den tredje träffen i utbildningen i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för nyanställda i kommunen.

Här under finns power pointen från träffen. (Uppgifterna tills nästa gång finns i slutet av presentationen. )

 

Jag delade också ut en QR-kodslapp där man snabbt och lätt når det som handlar om uppgifterna tills nästa gång.

Vill du skriva ut den finns den på länken här. QR-koder till träff 4. 

Ge alla samma chans att lyckas med läsläxan

För att vi ska ge alla elever samma chans att lyckas med sin läsläxa brukar jag skicka hem läsläxan som QR-kod. Jag spelar in en liten video när jag läser läsläxan för att modellera läsandet. Det gör att eleverna som inte har möjlighet att få hjälp med läsläxan hemma har mig att lyssna på för att kunna träna. Dels för att få förförståelse för texten men också för att kunna lyssna på uttal och betoning när de sedan ska träna själva.

 

 

Vi jobbar med texten. Pratar och skriver om bilderna och bygger sedan egna meningar just den här gången kring ”I skogen”.

Just den här lektionen undervisar jag elever som är ganska nya i Sverige men QR-koder som läsläxa ger jag till alla grupper av elever som  jag ger läsläxa till.

Se min film om hur jag gör mina QR-koder:

Planering kring sva-tema Mitt land

Då var vi igång med vårt nya tema, Mitt land.

Efter att ha frågat eleverna utifrån Sva-målen vad de ville jobba med för att nå målen har jag nu förberett en alignmentplanering och en matris, formulerat språkliga mål och färdigheter så att vi är klara att sätta igång.

Blogginlägg om när eleverna var med och bestämde kring nästa tema. 

Här ser ni en liten del av alignmentplaneringen. Vill ni se hela klicka på länken.

Och här matrisen:

Vi börjar med det land vi alla bor i nu för att bygga upp kunskap om hur man skriver en faktatext (beskrivande text) om ett land. Under den här första lektionen så tittade vi på en karta med små bilder på och gjorde en slags tankekarta utifrån den. Vad ser vi och vad tänker vi om det vi ser? Vilka djur finns i Sverige? Vad kan man göra i Sverige? Vad äter man i Sverige?

Vi började jobba med fas 1:

Utifrån vår gemensamma skrivna tankekarta fick eleverna sedan formulera meningar. Detta med ASL-tänk i bakhuvudet och träning i att skriva ord och meningar. Eftersom det är spridning på gruppen så gör man det utifrån sin förmåga och jag går och hjälper och stöttar för att utveckla texterna. Jag stöttar kring ordföljd och böjningar av ord t.ex.

Vi fortsätter att bygga upp kunskap vid nästa tillfälle. Då ska vi närläsa en faktaruta och fylla i stora städer på en bildkarta. Vi ska bygga upp kunskap kring Sverige så att vi sedan kan lägga fokus på hur man skriver en beskrivande text om ett land i fas 2. Under fas 2 funderar vi istället på vad det är som ska vara med i en faktatext. Hur faktatexter egentligen ser ut. Vi ska då sortera våra kunskaper och tar då hjälp av stöttningsplansch och tankestruktur i form av en 6-fältare. Vi bygger helt enkelt upp kunskap kring hur man skriver en faktatext. Efter de två faserna kan vi sedan slå samman våra kunskaper och formulera en gemensam snygg faktatext. För att till slut kunna skriva egna faktatexter  i skrivarparen.

Fas 2 som ibland, t.ex. i Didaktorn kallas för ”den bortglömda tårtbiten i cirkelmodellen”.Lyssna gärna på avsnittet, som vanligt väldigt bra program. Finns på länken här.

I förlängningen som ni ser i planeringen så ska vi skriva om deras hemländer också. Men för att modellera och bygga upp kunskap kring den beskrivande genren, då alla inte har jobbat med den, så börjar vi med Sverige.

Positionssystemsträning

Ny termin och dags att jobba vidare.

I mina mattegrupper har vi nu fokus på positionssystemet. Tidigare i höstas jobbade vi med ental och tiotal men nu lägger vi också på hundratalen.

Idag fick de dra lappar ur små påsar varpå det stod en tre- eller tvåsiffrigt tal. Två och två skulle de sedan säga talet, lägga det med talblock och pengar och sedan fota med I-pad. Dra ett nytt kort och jobba på så.

De använder tankestrukturen att lägga det konkreta materialet på.

En grupp fick också lösa lite problem på temat och försöka lista ut vad de egyptiska och romerska talen stod för.

Så klart använde vi en ny tankestruktur, som ni ser på bilderna ovan, som också kommer att hamna i korgarna med ”Malins matteverktyg” så att de kan få stöd även när de jobbar i sina klassrum.

Att läsa höga tal kan vara klurigt speciellt när det någon nolla med i det tresiffriga talet och det tränade vi på idag. Det är också lite svårt när man t.ex. lägger talet 413 dvs när det är ett tiotal och man får göra om ental och tiotal till ett ”ton”-tal innan man säger det.

Vi pratade mycket om att i vårt talsystem så är det ju superviktigt i vilken ordning man skriver siffrorna vilket det inte är när man jobbar med det andra vi jobbade med under lektionen pengarna kan man lägga i vilken ordning som helst, likaså talblocken och det är iaf samma värde. Det skiljer vårt talsystem från det egyptiska och romerska.

Som extra uppgift har jag ”prick till prick”-papper. Nu för tiden finns det massor med mysiga ”prick till prick”-tidningar och böcker i många butiker och kiosker. Verkligen något jag rekommenderar som extra uppgift i den här åldern. Vi tränar på att ramsräkna och se talen samtidigt som det är en motorikövning.

Nästa vecka går vi vidare med att addera talen genom uppställning.

Här finns övningspappret med egyptiska och romerska talsystem om någon är intresserad. Det är 3 papper men jag använde bara ett under den här lektionen. Så finns också tankestrukturen.

Egyptiska och romerska talsystem.

Tankestruktur positionssystem.

Ta med insatserna i klassrummen?

Nu när min nuvarande tjänst innebär att jag inte är klasslärare utan har grupper med olika elever som behöver träna på olika förmågor och kunskaper på olika sätt har jag, klasslärarna och specialläraren på skolan funderat kring hur vi kan underlätta för eleverna för att ta med sig insatserna jag gör in i klassrummen. Stötta eleverna att använda samma tankestrukturer även när de jobbar i klassrummen och i böckerna.

Under den gånga terminen har jag t.ex. i matten haft olika grupper där vi jobbat lite extra för att t.ex. träna in begreppen hälften och dubbelt, ramsräkning framåt och bakåt och utan att börja just på noll vid uppåträkning och så lucktal, talkamrater och förståelse för att dela upp tal. Mycket går in i varandra. För att reda ut vad som är vad och hålla isär och förstå kopplingar mellan olika delar brukar jag använda tankestrukturer och stöttningsplanscher i mina klassrum. Jag sätter upp dem på väggarna för att  eleverna själva ska kunna hitta stöd för och påminnas kring hur de sa tänka utifrån att vi har haft genomgångar.

Nu när eleverna kommer till mig någon timme i veckan och sedan jobbar vidare i sina klassrum så fungerar det ju inte så bra så lösningen har blivit ”Malins matteverktyg”. En liten låda som jag fyller på allt eftersom flera tankestrukturer kommer upp på min vägg och som vi jobbar vidare utifrån. Ett försök att hjälpa eleverna att kunna hitta stöd för sina tankar. I förlängningen hoppas jag/vi såklart att eleverna ska ha de här bilderna som inre bilder men så länge de behövs kan de tillsammans med klassläraren påminnas om hur vi pratat om att de ska tänka.

Julpyssel i plugget

Idag var det pyssel som gällde!

På min station gjorde vi ljuslyktor av gamla glasburkar, lim som blir genomskinligt när det torkar och strösocker. Vi piffade till strösockret lite med glitter i lite olika färger om man ville. Lite band på toppen så blev de fina och barnen var nöjda. Ett enkelt pyssel som blev fint och gick fort.

Som extrauppgift så hade jag skrivit ut lite prick till prick-papper med jul/vintertema. Är de för enkla för några så kan man utmana genom att köra baklänges…

En  annan jättebra extrauppgift är mina julkort som också finns på bilden. Det är ett vanligt julmotiv på framsidan men på baksidan så är det en julklapp och något man lovar någon annan. T.ex. skrev en flicka att till julklapp till sin pappa så lovade hon att ge en kram varje morgon. Någon annan lovade att städa sitt rum.

En bra dag!

God jul alla fantastiska pedagoger!

Prick till prick papper, jul

Vi återberättar med stöttning och utmaning.

Förra veckan var det lucia-firande för skolan.

Men vad var det vi gjorde egentligen? Att återberätta vad vi gjorde på luciadagen, dagen efter, var uppgiften.

Vi började med att klippa och sortera. I vilken ordning tänker ni i paret att bilderna ska ligga? Efter en stunds resonerande klistrade vi fast bilderna gemensamt. Sedan plockade vi fram expertorden. Funderade igen i par kring vilket ord som skulle ligga vart. Gick igenom tillsammans och klistrade fast.

Så var det dags att skriva i par. Den som sitter vid datorn skriver det kompisen säger. Om den anser att det är något som ska ändras måste de prata om det tillsammans.

Vi använde en mall att klistra allt på och överst på mallen stod också lite fler stödord, nämligen tidsorden som de använder ute i sina klasser, först, sen, sedan, efter det, dessutom, till slut osv. Jag uppmanade till att försöka sig på att använda dem på ett varierat sätt och när jag gick runt så försökte jag utmana de som jag tycker ligger på steg 2, 3 ungefär i Bygga svenska att använda dem. Jag poängterade också och hjälpte dem att böja orden till preteritum när det behövdes. För de som inte kommit till steg 2 ännu stöttade jag kring att skriva hela meningar och använda expertorden som vi limmat fast vid rätt bild.

Jag kunde efter lektionen slut snabbt anteckna vid min lektionsplanering vilka som själva klarade att böja och vilka jag behövde stötta. Det är väldigt snabba och slarvigt antecknade lektionsplanering och utvärdering men fyller sin funktion… 😉

Detta skrivandet kring samma tema fungerar jättebra i mina grupper med spridning på den språkliga förmågan. Jag kan utmana och stötta fast alla jobbar mot samma mål och med samma uppgift. Att använda datorerna med talsyntes gör också att resonemanget och diskussionerna kring stavning hela tiden är igång. De hjälper och rättar varandra och datorn ger direkt feedback.

Som extrauppgift, om man blir klar, har jag gjort Plural-memory. När vi gjorde en diagnos i årskursen visade det sig att flera av våra sva-elever har svårt för bl.a. på plural-ändelserna, så klart. Det är verkligen en svår del i vårt svenska språk. Det här memoryt är i bestämd form och reglerna är svåra att hålla isär och tänka på. Jag tänker att vi måste träna mycket på det här och många av mina elever måste helt enkelt lära sig hur det ska låta genom att träna mycket och ofta. Just det här memoryt det blandade ord som böjs lite olika just för att visa på att det finns flera olika ändelser som visar att det är flera. En stöttningslapp följer med spelet så att de kan leta reda på ordet och se om det är flera träd eller bara ett de ska hitta på bilden om de får upp ordet träden.

Att skapa matriser i uppdaterade Infomentor

Jag jobbar gärna med matriser som jag kopplar till de pedagogiska planeringarna. Mycket för min egen skull,för att planera för progressionen i undervisningen, men även för att kunna svara på frågor kring min bedömning. Vad krävs för att få mer än godtagbara kunskaper? Hur kan jag hjälpa mitt barn för att nå en högre nivå?

Med den nya uppdateringen av Infomentor skiljer det en del i hur man gör för att skapa matriser. Jag var i kontakt med Infomentor som visade mig. För att själv inte glömma bort alla klick så valde jag att göra en liten film, men kanske är det någon mer som har nytta av den så jag lägger den här på bloggen ifall…

Inte så snygg film men kanske fyller sin funktion… 🙂

Vi filmar och förklarar mattebegrepp

Efter att nu ha jobbat med begreppen hälften och dubbelt en period med mitt mattegäng så släpper vi det för ett tag efter idag men som slutuppgift och sammanfattande övning fick eleverna idag förklara begreppen på film. Eleverna fick ”flippa” sina egna filmer.

Att blanda in surfplattorna i undervisningen skapar en väldig motivation för, jag skulle faktiskt kunna säga alla, eleverna! Mycket härliga lektioner i två grupper idag! 🙂

Vi började igen med att repetera hur man ska tänka. Jag poängterar att det viktiga är inte att säga vad svaret blir utan hur man ska tänka. Jag delade in dem två och två. De fick med sig stödlapparna, som vanligtvis sitter på väggen, uppkopierade. Även  de uppgifter som vi gjorde förra tillfället och tankestrukturen att ta med ut i paren. Sedan fick de träna och träna och träna så de visste hur de skulle förklara. Uppgiften var att de skulle visa hur man ska göra för att räkna ut hälften och dubbelt.

 

De tränade och tränade, filmade och filmade. För det blev fel ibland och inte som de tänkt sig ibland. Det gjorde att begreppen repeterades flera, flera gånger för alla eleverna utan att det blev tjatigt eller tråkigt.

Små härliga filmer blev resultatet också. 🙂

 

Ett "fruktfat" av tips och idéer från skolans värld grundat i Pedagogiska Planeringar!