SETT dag 2

Det är dags för an sammanfattning av dag 2.

Tisdag 27/4

Dagens första föreläsning handlade om hur man kunde öka elevernas aktiviteter med hjälp av digitala hjälpmedel. Föreläsaren pratade om att hon hade ökat elevernas aktiviteter i klassrummet när hon ökade antalet mottagare i uppgifter tex lämna in uppgifter i en blogg. Det hon pratade mest om var om de små medlen som ökade elevernas närvaro och de tips hon gav var: mentimeter, no hands up (namnslumpare istället för att eleverna skulle räcka upp handen), Zaption (film där elever kan ställa frågor direkt i filmen och även svara på frågor till filmen), TEDtalk, Blandspace (digitala lektioner). Gå gärna in på hennes hemsida:

Patricia Diaz

Andra föreläsningen handlade om att koda och tänka utanför boxen. Kanske inte jätteaktuellt för mig, men väldigt transpirerande om att man kan lära sig trots att man från början inte kan något. Att man måste våga misslyckas ett par gånger innan man lyckas. Vilket jag kommer ha med mig till mitt projekt. I alla fall den här kvinnan (jag och namn, kommer aldrig ihåg vad människor heter) hade programmerat sitt skoställ till att reagera när skorna inte stod i skostället genom att gråta och även programmerat sina krukor till att reagera på är växten inte fått något vatten.

 

Tredje föreläsningen handlade om nyanlända i klassrummet och hon hade precis som Hultsfred kommun haft samarbete med NC (Nationellt centrum för lärande). Hon gav några tips på hur man kunde arbeta med digitala verktyg med nyanlända elever. Hon tipsade också om att blogga med eleverna. Hon kunde inte blogga, men lärde sig när hon skulle göra det med eleverna. Hon hade också haft sekvensbilder som eleverna pratade om (spelade in i valfri digital form). Alfavux var en app hon tipsade om.

 

Den här dagen hann jag med fyra föreläsningar och den sista handlade om lärmiljöer och att det var dags att förändra klassrummen och det kan jag hålla med om. Föreläsaren pratade om hur viktigt det var att skapa en trygghet i klassrummet som öppnade upp för samtal på olika sätt. Var det föreläsning, satt eleverna som i en föreläsningssal. Var det öppen diskussion fanns det utrymme för att sitta i som små grupper – ungefär som i ett personalfikarum eller vattenhål.

En lärorik dag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *