Slutuppgift

Nu har ni fått träna på att skriva ett blogginlägg, men nu är det dags att sätta igång på riktigt.

 

Välj ett av de nedanstående casen (fallen). Nu ska du vara hälsocoach åt den klient du valt. Du ska nu skriva om det mötet. Hur ska du hjälpa hen? Hur peppar och stöttar du?  Du ska alltså skriva om vilken kost och vilken fysisk aktivitet som passar din klient. Börja med att presentera personen för dina läsare. Vem är hen? Det är viktigt att du fokuserar på en helhetsbild. Ta hjälp av det som du fått lära dig i NO:n, idrott och hälsan och hem- och konsumentkunskapen. Du har också filmen ”Min lilla syster” och Cecilia Stålhandskes föreläsning som extra stöd för att kunna hjälpa din klient på bästa sätt.

 

Tänk också på att det kan finnas flera personer med liknande problem och du vill ni hjälpa dem också!

Källor du kan använda:

 

 

De här punkterna ska du få med i ditt inlägg:

  • presentation av problematiken och personen 
  • tallriksmodellen och kostcirkeln 
  • förklara vikten av att äta frukt, grönsaker och frukost varje dag 
  • ge exempel till personen på lämplig frukost, lunch, middag och mellanmål under en dag. 
  • hur bör personens fysiska aktivitet se ut?
  • I vilka livsmedel näringsämnena finns i
  • Vilken funktion näringsämnena har i kroppen (mat och näring – digilär)
  • Hur påverkas individen av sin kost (hälsa/välmående)?

 

Case

  1. Linas arbete är tävlingssimmare. Vad behöver hon tänka på i sin kosthållning, träning och återhämtning för att hålla balans mellan sitt kostintag och kroppens behov?
  2. Kim har funderingar på att bli vegetarian. Ge henne tips om hur hon kan variera sin kost. Vad behöver Kim tänka på i sin kosthållning för att inte drabbas av bristsjukdomar? Samt hur ska Kims kosthållning se ut i förhållande till  träningen i sin helhet för att må bra? 
  3. Love har problem med sin vikt. Han har svårt att gå upp i vikt och känner själv att han är för smal. Hur tycker du att Love bör äta och träna för att må bra? 
  4. Ahmed tränar fotboll flera gånger i veckan och spelar match en gång per vecka. På den senaste matchen bröt han benet och kan därför inte delta i ordinarie träning och matcher under 3 månader. Du bestämmer hur hans rehabträning ser ut och hur han ska anpassa sin kosthållning inom återhämtningsperioden.
  5. Katja har haft anorexia och är nu på väg tillbaka till sitt liv där allt inte kretsar kring mat och träning. Vad ska hon tänka på för att må så bra som möjligt? Både i kropp och själ. Behöver hon hjälp och i så fall vilken skulle du rekommendera?

OBS: Skriv ett utkast först och kontrollera sedan om du fått med alla punkter, samt det som krävs för att det ska vara en blogg. Har du en blogg får du gärna publicera inlägget där, annars ska den redovisas på det sätt som din lärare i svenska bestämt.

P.S (Post Scriptum lat) har du svårt för att skriva, gör en vlog alt en podcast inspelning. D.S (Deinde Scriptum  lat).

Ny uppgift

Nu har ni fått läsa om bloggens typsnitt, har ni inte gjort det, bör ni läsa föregående inlägg, som ni hittar genom att scrolla ner lite och då hittar man en rubrik som heter föregående inlägg, eller liknande.

 

När ni läst inlägget om bloggens typsnitt är det dags att göra ett inlägg på prov, så att ni är uppvärmda för slutuppgiften. Inlägget kan handla om vad ni vill, men ett tips är att det handlar om något ni är intresserade av. Man kan antingen skriva om senaste klädesplagget man köpt, om senaste läxan eller om ett TV-spel. Endast fantasin sätter gränser som man säger.

 

Inlägget skriver ni i OneNote. Kom ihåg att följa bloggens delar.

 

Have fun!

Bloggens typsnitt

Tjipp!

Nu har ni fått tittat runt och läst olika bloggar. Nu ska ni själva prova att göra ett blogginlägg. Det här är ett tämligen långt inlägg, men om ni ska kunna skriva en måste ni också få reda på vad som behövs. En påminnelse till slutuppgiften (som självklart är ett blogginlägg) är att referera till filmen ”Min lilla syster” och/eller föreläsningen från 18/11.

 

Detta behöver finnas med för att det ska vara en blogg (en del punkter får vi använda fantasin till, om inte jag hinner komma på en lösning).

  • Den ska vara offentlig
  • Innehålla en reflektion över något (livet eller aktuella händelser).
  • länkar till andra bloggar
  • titel/rubrik (vad bloggen handlar om alt namnet; malinsittips) och är den som syns i webbläsaren.
  • ett inlägg (ofc), skriver man regelbundet i (eller när man har tid och lust), ofast senaste inlägget först.
  • presentation (några korta rader om bloggaren, ålder, intressen och bostadsort), finns i den högra eller vänstra marginalen, beroende på vilken design man valt. Man kan också ha en lång och detaljerad presentation.
  • kommentarsfält
  • bilder och/eller filmer (man kan ju göra en vlog, och bilderna måste vara godkända av upphovsrättslagen, om det inte är dina egna bilder så klart).

Följ länken: https://youtu.be/Yd9dP3vlOyk

  • länkar till sidor man brukar besöka. exempelvis: http://kotaku.com/
  • datum och tid finns alltid med eftersom det sker digitalt (ni måste skriva dit det i er uppgift).

Nästan färdiga, bara några punkter kvar.

  • äldre inlägg kan man finna i marginalen eller under kategorier.
  • Under varje inlägg finns ett kommentarsfält och där höjer jag ett varningens finger. Det är lätt att hata på människor när man använder internetz! Men det ska vi inte göra. Man får givetvis tycka och tänka vad man vill, men kan någon annan ta illa upp ska man låta bli, även om du inte menar att vara elak.
  • språket du kan använda kan vara olika beroende på av du vill framföra. Är det ett seriöst inlägg ska det vara ett formellt spårk.
    • kan vara i jag-form
    • vardagligt
    • är man en van skrivare kan man försöka väva in sina egna uttryck eller skriva sarkastiskt som skrivande bloggare oftast gör om chansen ges.
  • Kränkningar och hot, detta ska inte finnas med även om vi har yttrandefrihet. Det är som jag skrev tidigare, bara för att kan ska man inte skriva om elaka saker.
  • plus i kanten: inledning och avslutning i inlägget.

Och bara för att kolla att ni läst: Var i texten tror ni att bloggaren skrivit sina laddade ord för att visa vilket språk personen använder för att göra något personligt? Konstig fråga, men det finns minst två ord som finns för att ge en bild av skribenten.

 

Enjoy!

Uppgift blogg

Nu ska ni läsa följande bloggar och vi ska tillsammans i klassen titta på vad som finns med utifrån den mall som behövs för att det ska vara en blogg.

De länkar ni ska följa är:

https://levalange.wordpress.com/   (Den här ska vi börja att titta på gemensamt).

http://spelbloggen.se/

http://kalle.cafe.se/page/2/

http://www.sofiasjostrom.se/

http://brita.elle.se/

Uppgift: Välj en av dessa bloggar eller om du själv följer en. De frågor du i grupp sedan ska diskutera är:

Vad heter bloggen? Vem har skrivit den? Vad handlar den om? Vilka ämnen diskuterar personen? Varför bloggar man? Vilka likheter/olikheter kan du se med dagbok? Vad finns det för nackdelar med att blogga? Om du fick kommentera inlägget du läst, vad skulle du skriva då? och vad ska man tänka på när man kommenterar i en blogg? Håller du med vad personen skriver?  Vad får man lägga ut när det gäller bilder man publicerar på nätet?

 

 

 

 

Blogg

Jaha, då står man här och försöker planera upp en lektion kring bloggande och vad är inte bättre än att skriva instruktionerna här istället för att som vanligt göra det i OneNote.

Självklart har ni ju hittat länken i OneNote. Under ett par veckor kommer vi arbeta ämnesövergripande med hemkunskapen, idrotten och engelskan. Under den här perioden kommer vi diskutera texttyper och den här gången blir det blogg och hur man skriver resonerande (ert ord som dyker upp överallt).

Fredagen 18/11 kommer en hälsocoach och PT och berättar lite om hälsa. Vi kommer ha lektioner där fokus ligger på hur man skriver blogg för att sedan låta er skriva ett inlägg om hur man ska träna och äta utifrån givna förutsättningar. Texten ska lämnas in i OneNote så att alla undervisande lärare kan läsa och bedöma.

De uppgifter ni ska göra kommer att dyka upp i ett nytt blogginlägg.

 

Tjipp!

Bygga och skriva

Idag fick eleverna fortsätta att arbeta med sina figurer i Sculpt. Ett ypperligt tillfälle till att använda sin Surface Pen till att skapa i programmet. De elever som inte hade appen och inte kunde ladda hem appen av olika anledningar,  fick skriva om sina karaktärer. När de tyckte att de skrivit klart fick de skriva lite till. Det ska ju vara en detaljerad information om karaktären.

 

När jag pratade med en elev som hade många tankar och idéer blev hen glad. Först blev hen orolig att alla kunskapskrav inte skulle komma med, men jag kan få med i stort sett alla i olika konstellationer och vem har sagt att saker måste vara som de alltid brukar vara. Varför ska de tex skriva en faktatext om saker som redan existerar i faktatexter. Vem är det som bestämt hur saker och ting ska se ut? Dags att tänka om, i  många avseenden.

Efter sommaren kommer jag förmodligen att få början om, men vad gör det? Särskilt när jag har en hel sommar på mig att skriva saker och skapa saker som behöver finnas i klassrummet som till exempel en låda där de kan hämta uppgifter till projektet. Självklart ska denna pärplattas under lovet.

Här kommer några av elevernas fantastiska figurer:

rasmus linus kamile munir

 

 

 

Tärningen är kastad

Nu är mitt projekt igång på riktigt. Vi började i måndags, men jag har inte hunnit skriva förrän nu.

Det eleverna ska göra är att skapa figurer/karaktärer i ett spel. En avatar kan man väl säga, och de får befinna sig i en autentisk miljö eller helt påhittad. Världen som karaktärerna befinner sig i ska sedan byggas i Minecraft även om de inte kan använda sina figurer där, trots detta kan de skapa en karaktär med olika förutsättningar och egenskaper.

 

Eleverna fick några utgångspunkter: ålder, kön, speciella krafter, utseende osv och självklart är det endast fantasin som sätter gränser. Efter att de skapat sin karaktär ska de bygga hen/den/det i 123D Sculpt+.

Det här var för övrigt steg 2, steg 1 var leaderboarden och användarnamn.

 

Utvärdering:

Många av eleverna strålade till eller glittrade om jag får använda ett uttryck som jag hörde på SETT-mässan, om man nu kan säga det. Det började lysa i deras ögon och de hoppade över steget om att skriva om sin karaktär och började bygga med en gång. De hade en plan och då fick de spinna vidare på den. Skriva kan de göra sedan. Det som var svårt var att få de elever som spelar spel att hitta på karaktärer. Vilket jag trodde skulle vara plätt lätt för dem, då det är en del av deras vardag, men ska göra ett nytt försök nästa lektion. Då får jag vinkla det lite till, mer än vad jag redan gjorde. Men elevaktiviteten ökade, vilket var roligt att se.

 

Tjipp!

 

Koda

Det är många projekt som rör sig i huvudet och idag kom böckerna som jag har beställt. Lite nya idéer till hösten, lite taggad redan nu. Det bästa är att lära sig nya utmaningar, och hur man kan få in IT på ett nytt sätt i klassrummet. Kanske kan det här få några elever att upptäcka ämnena på nytt? Förhoppningsvis väcker det här också många diskussioner hos både elever och kolleger. Kanske starta ett samarbete med tekniken och svenskan? Eller varför inte matematiken och svenskan eller varför inte engelskan.

WIN_20160519_15_01_53_Pro

Här ska det i alla fall kodas!

 

 

 

Användarnamn

Idag fick eleverna sitt allra första uppdrag och de elever som jag misstänkte skulle klara det först, gjorde också det. Många av eleverna gick fram till anslagstavlan där jag satt upp regler för hur de får xp. Elevernas första uppdrag var att skapa ett användarnamn, som jag sedan kommer sätta upp på anslagstavlan för att skapa anonymitet, det blir inte lika utpekande om vem som samlat flest xp. Sedan att eleverna avslöjar vilka deras användarnamn är, det är upp till dem. Självklart frågade eleverna om de vann något. Självklart kommer de vinna äran att de förhoppningsvis förbättrat sina resultat eller klassrumsaktiviteter. Ska för övrigt lägga till lite sociala xp till spelreglerna. Imorgon kommer det läggas upp en bild på hur anslagstavlan ser ut med elevernas användarnamn.

Poängsystem

Tjipp!

Det har gått en tid sedan jag smygstartade mitt projekt. Hur går det? Är kanske den första frågan och just nu går det lite trögt. Varför? Jo det är ju andra saker som ska göras mellan alla idéer som väcks. Eleverna har börjat få sina poäng och en elev som var sjuk förra veckan när jag smygstartade har redan frågat efter sina achievments. Just nu letar jag efter ett smidigt sätt att hålla koll på eleverna, och de kommer få sina första uppdrag på torsdag och då har jag förhoppningsvis löst problemet. Mer information kommer givetvis när jag löst det.

Några elever har börjat försöka ta reda på vad det är vi ska göra. De ger mig tips och önskemål, har jag förresten skrivit att de tyckte om 123D Sculpt? De plockar fram det när de är färdiga med sina uppgifter. Vilket är bra, då de fått möjligheten att leka av sig innan det är dags för den stora utmaningen.

 

Det var allt för idag.

En skolblogg i Hultsfreds kommun