Redovisningar

Vi jobbar fortfarande febrilt med olika typer av texter. Här har Simon och Malajka redovisat sina exempel på beskrivande texter, faktatexter om olika djur. Efter redovisningen får de applåder och kamtarbedömning i form av ”Two stars and a wish”. De har dessutom gjort frågor på sin text som ska ställas i en frågesport då alla har redovisat. Så det gäller att lyssna!våren 023våren 025våren 024våren 026klassen 016våren 027

Våra däggdjur

Alla i klassen skriver fakta om var sitt däggdjur i Sverige. Det gör vi för vi tränar på att skriva en beskrivande text samtidigt som vi lär oss om våra svenska däggdjur. Dessutom tränar vi på att bearbeta information, skriva meningar med olika skiljetecken och att skriva verben i presens. Vi skriver sen texten på datorn och infogar en bild på djuret, skriver några frågor, tränar på redovisning och redovisar om djuret för de andra i klassen. Frågorna vi gjort ställer vi till kamraterna för att kolla om de lärt sig något. Då vi redovisar visar vi också en film

eller bilder på djuret.

Blandat

klassen 016klassen 017

Vi lär oss om olika typer av texter och har börjat med beskrivande texter. Det är faktatexter som t.ex. kan handla om fakta om djur.Vi kommer att lära oss att söka och hitta information om olika däggdjur i den svenska naturen, dela upp fakta under olika rubriker och skriva en beskrivande text om djuret, som sedan ska redovisas för kamraterna.

klassen 015Nu är det full fart på försäljningen av majblommor!

 

Första dagen efter påsklovet. Vår?

vår 009 vår 010 vår 011 stare tofsvipa trana

Vi ska kolla efter vårtecken, här kommer några!

Idag har vi börjat efter lovet och vi började dagen med att prata om lite funderingar som en del av eleverna hade gällande Nordkorea, Kina, USA och misiler. Vi tittade på planeringen av dagen och veckan och läste gruppläsning. I matten körde vi mattemästaren, tittade igenom pp:n och kollade vad vi lärt oss. Det behövdes jobba mer med beräkningar av omkrets och area så då gjorde vi det.På engelskan blev det ett nytt kapitel som handlade om ”What’s on TV tonight!”, vi lyssnade på texten, läste tillsammans, läste och översatte två och två, och det ska redovisas imorgon. Dessutom hann vi med geografi , vi hade frågor om landskapen och läste i kartboken. Till sist hoppade vi höjdhopp på idrotten.

 

Innan lovet

Oj, nu var redan lovet slut! Vi gjorde ju en massa roligt innan lovet som vi aldrig skrev om. Typiskt. Vi hade precis startat upp med vårt nya arbetsområde om VATTEN. Här sitter vi och tittar på film om vattnets kemi och förstås om varför vi firar påsk. På skärtorsdagen hade vi påskpyssel och vi åt lite påskgodis! Det gör vi inte annars, eftersom det är rent av farligt för hälsan. till bloggen 001 till bloggen 002 till bloggen 003 till bloggen 004 till bloggen 009 till bloggen 010

Besök hos konstnären Bo Lundwall

Idag har vi varit på besök hos konstnären Bo Lundwall som bor i Hultsfred. Han berättade om sitt intresse för djur och natur och om hur han jobbar. Hans tavlor är fantastiskt fina och välgjorda! Man kan inte riktigt fatta hur han kan måla olika djur så bra. Bo sa själv att han har tränat i många år och att han studerar noga om hur djuren lever och om deras beteende, och han fotograferar mycket. Han vistas ofta i naturen för att kunna se djuren i dess rätta miljö. Han målar sina tavlor med akvarellfärger och med oljefärger. ”Hur gör för att måla vatten och djurens päls så verklighetstroget?”, frågade vi. ”Det handlar mycket om en känsla av hur det ska se ut och min erfarenhet”, svarade Bo Lundwall. Vi var jättenöjda efter besöket och inspirerade att prova själva !

 

 

Här bloggar Lind med elever om lärande