Redovisningar

Vi jobbar fortfarande febrilt med olika typer av texter. Här har Simon och Malajka redovisat sina exempel på beskrivande texter, faktatexter om olika djur. Efter redovisningen får de applåder och kamtarbedömning i form av ”Two stars and a wish”. De har dessutom gjort frågor på sin text som ska ställas i en frågesport då alla har redovisat. Så det gäller att lyssna!våren 023våren 025våren 024våren 026klassen 016våren 027

Våra däggdjur

Alla i klassen skriver fakta om var sitt däggdjur i Sverige. Det gör vi för vi tränar på att skriva en beskrivande text samtidigt som vi lär oss om våra svenska däggdjur. Dessutom tränar vi på att bearbeta information, skriva meningar med olika skiljetecken och att skriva verben i presens. Vi skriver sen texten på datorn och infogar en bild på djuret, skriver några frågor, tränar på redovisning och redovisar om djuret för de andra i klassen. Frågorna vi gjort ställer vi till kamraterna för att kolla om de lärt sig något. Då vi redovisar visar vi också en film

eller bilder på djuret.

Blandat

klassen 016klassen 017

Vi lär oss om olika typer av texter och har börjat med beskrivande texter. Det är faktatexter som t.ex. kan handla om fakta om djur.Vi kommer att lära oss att söka och hitta information om olika däggdjur i den svenska naturen, dela upp fakta under olika rubriker och skriva en beskrivande text om djuret, som sedan ska redovisas för kamraterna.

klassen 015Nu är det full fart på försäljningen av majblommor!

 

Första dagen efter påsklovet. Vår?

vår 009 vår 010 vår 011 stare tofsvipa trana

Vi ska kolla efter vårtecken, här kommer några!

Idag har vi börjat efter lovet och vi började dagen med att prata om lite funderingar som en del av eleverna hade gällande Nordkorea, Kina, USA och misiler. Vi tittade på planeringen av dagen och veckan och läste gruppläsning. I matten körde vi mattemästaren, tittade igenom pp:n och kollade vad vi lärt oss. Det behövdes jobba mer med beräkningar av omkrets och area så då gjorde vi det.På engelskan blev det ett nytt kapitel som handlade om ”What’s on TV tonight!”, vi lyssnade på texten, läste tillsammans, läste och översatte två och två, och det ska redovisas imorgon. Dessutom hann vi med geografi , vi hade frågor om landskapen och läste i kartboken. Till sist hoppade vi höjdhopp på idrotten.

 

Innan lovet

Oj, nu var redan lovet slut! Vi gjorde ju en massa roligt innan lovet som vi aldrig skrev om. Typiskt. Vi hade precis startat upp med vårt nya arbetsområde om VATTEN. Här sitter vi och tittar på film om vattnets kemi och förstås om varför vi firar påsk. På skärtorsdagen hade vi påskpyssel och vi åt lite påskgodis! Det gör vi inte annars, eftersom det är rent av farligt för hälsan. till bloggen 001 till bloggen 002 till bloggen 003 till bloggen 004 till bloggen 009 till bloggen 010

Besök hos konstnären Bo Lundwall

Idag har vi varit på besök hos konstnären Bo Lundwall som bor i Hultsfred. Han berättade om sitt intresse för djur och natur och om hur han jobbar. Hans tavlor är fantastiskt fina och välgjorda! Man kan inte riktigt fatta hur han kan måla olika djur så bra. Bo sa själv att han har tränat i många år och att han studerar noga om hur djuren lever och om deras beteende, och han fotograferar mycket. Han vistas ofta i naturen för att kunna se djuren i dess rätta miljö. Han målar sina tavlor med akvarellfärger och med oljefärger. ”Hur gör för att måla vatten och djurens päls så verklighetstroget?”, frågade vi. ”Det handlar mycket om en känsla av hur det ska se ut och min erfarenhet”, svarade Bo Lundwall. Vi var jättenöjda efter besöket och inspirerade att prova själva !

 

 

Världsvattendagen

Fredagen den 22 mars var det ”Världsvattendagen” och då satte vi igång vårt nya arbetsområde som handlar om vatten på många olika sätt. Vi började med att jobba med ”Vattnets kretslopp” och vi såg några filmer, den ene heter ”Vatten- en global utmaning” som handlar om hur människors tillgång till vatten i världen är väldigt ojämnt fördelat och hur orättvist följderna blir. Ett exempel på detta är att en människa i Kanada använder i snitt 600 l vatten per dygn i jämförelse med en människa i Madagaskar som bara kan använda 1/10 av den mängden vatten. Den andar filmen handlade om vattnets kemi, om vattnets olika former; flytande form, gasform och fast form.

001

 

 

 

Så ser Sverige ut

Vi har en pedagogisk planering som vi jobbat med under en tid, och det handlar om Sveriges olika naturtyper, om hur naturen ser ut, om hur människorna använt naturen i olika områden i Sverige. För att nå alla målen i planeringen har vi jobbat på många olika sätt, vi har inhämtat och bearbetat fakta från filmer, böcker och internet, vi har tränat på förmågor såsom att kommunicera med varandra om hur vi kan lägga upp arbetet, om hur vi ska redovisa och förmedla vad vi lärt oss till våra klasskamrater. En del av pp:n var att vi gruppvis fick ett uppdrag att göra ett reportage i form av en affisch om en naturtyp. Den skulle innehålla fakta och bilder och en bedömarjury (Eva och kamraterna) bedömde sedan redovisningen och planschen genom att använda ”Two stars and a Wish”. Nu håller vi på att utvärdera arbetet, om vad vi lärt oss, om vi nått målen och om vad vi kan utveckla och bli bättre på till nästa arbete.

blandat 154blandat 155blandat 153

Läsning

Vi har förut berättat om att vi läser på olika sätt. Idag har vi läst gruppläsning igen och en grupp har läst färdigt sin bok, och söker efter lite fakta om författaren som de hittade på www.barnensbibliotek.se. Vi får välja på olika förslag på vad vi kan göra efter att vi läst boken som kan vara intressant, och hur vi kan visa att vi förstått boken. Om vi kommer på egna idéer går det jättebra, då visar vi att vi är kreativa och då blir det ofta väldigt kul. Idag var vi dessutom på stora biblioteket och lånade en massa böcker (i snöovädret) Vår nya högläsningsbok heter ”Drakskeppet” som handlar om en flicka som levde på Vikingatiden, den kan vi göra en bokrecension om då viläst ut den. Bokrecensioner börjar vi bli riktigt bra på!

blandat 140blandat 139blandat 147blandat 152blandat 141

 

 

Här bloggar Lind med elever om lärande