Genrepedagogik-argumenterande text

Vi har under en tid jobbat med ARGUMENTERANDE texter.  Läromedlet vi har i svenska är ZickZack och de böckerna tränar eleverna hur strukturen för argumenterande texter ser ut, vilket språk som används och vilket syfte texterna har.

I skrivrummet finns övningar som hjälper eleverna att förstå hur en argumenterande text byggs upp, och i vilka olika sammanhang texttypen används. I Läsrummet finns exempel på argumenterande texter med en tillhörande arbetsbok där eleverna tränar lässtrategier.

Vi har jobbat i ytterligare en bok som heter Skriva svenska, och då lästa vi en text som handlar om mobiltelefoner i skolan. Den var tydligt upplagd med RUBRIK, INLEDNING, ARGUMENT och en AVSLUTNING.

Innan vi jobbade i dessa böcker jag skrivit om, har jag använt min plansch om den argumenterande genren, och jobbat efter arbetsmodellen som kallas för CIRKELMODELLEN.

I ruta 1 har vi byggt upp kunskap om den argumenterande genren genom att:

  • jobbat med de läromedel jag förut nämnt.
  • studerat  planschen och samtalat om textens SYFTE, hur texten är uppbyggd alltså  STRUKTUREN och de viktigaste SPRÅKLIGA DRAGEN.
  • läst några olika typer av argumenterande texter.
  • sett film från Youtube:

I steg 2 har vi studerat och fördjupat oss i exempeltexter

  • dels från läroböckerna och från ”Låt språket bära”
  • vi har gemensamt på Smartboareden tydliggjort textens struktur genom att med olika färger visat på rubrik, inledning, argument och avslutning.
  • vi har med hjälp av EPA-metoden studerat olika språkliga drag t.ex.  presensformer av verben, de känsloladdade orden och sambandsord.

Steg 3 handlar om att skriva en gemensam text.

  • Vi samlade på argument för och emot att ha mobiltelefoner i skolan, alla gav förslag som jag antecknade på Smartboarden.
  • Vi repeterade strukturen genom att titta gemensamt på en argumenterande text som jag skrev med olika färger för att tydliggöra, och använde mig av deras förslag. Jag skrev på Smartboarden

Då var vi framme vid steg 4 gällde det att skriva en individuell argumenterande text.

  • hälften av eleverna i klassen skulle skriva argument för, och hälften motargument.

Vi studerade en del av elevernas texter tillsammans på Smartboarden för att diskutera hur textens struktur blev och om textens syfte uppnåddes.

Sen fick alla öva att läsa upp sin text för sin bänkkompis, resonera om alla delar av strukturen fanns med för att sedan läsa upp den inför alla i klassen.

Det blev intressanta och viktiga diskussioner kring frågan om mobiltelefoner i skolan, hur det ska skötas så det inte missbrukas  och att det inte tar fokus från undervisningen, och om vilken nytta man har av mobiltelefoner.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *