Samhällskunskap-om vårt samhälle, demokrati och VALET

I samhällskunskap har vi jobbat med att lära oss om vårt samhälle. Vi började med att sammanställa fakta genom att skapa en tankekarta tillsammans på whiteboarden, ibland gör vi det på datorn i OneNote eller i Notebookprogrammet på Smartboarden.

Till att börja med handlade det om vad samhälle egentligen är och lite historia. Vi utgick från läromedlet Koll på samhället.

 

Jag sammanställde ett häfte med uppgifter och frågor som vi arbetade med, en bit i taget. Uppgifterna kopierade jag från Lärarhandledningen till Koll på Samhället. Vi varierade arbetssättet genom att:

  • Vi läste faktatexter tillsammans och förklarade och resonerade kring innehållet,
  • Vi diskuterade tillsammans svaren på frågor,
  • Eleverna fick enskilt tänka till och svara på frågor och sedan jämföra svaren med lärkompisen,
  • De fick arbeta tillsammans i par med att klura ut uppgifter och träna på att förstå och förklara ämnesspecifika ord och begrepp. Det gjorde de bl.a. genom att jag delade ut ordkort till lärparen, och uppgiften var att ta reda på betydelsen, försäkra sig om att båda skulle kunna för att sedan berätta för de andra klasskompisarna.
  • Vi tittade på filmer om hur samhället fungerar, om demokrati och diktatur och om politik. Filmer vi såg:

Vi hade hela dörren fullt med orden som vi ofta repeterade vad de innabar.

 

Eftersom valet i Sverige närmade sig läste vi om olika partier och om riksdag och regering. Vi gjorde ganska snabbt en egen undersökning i klassen och röstade på de befintliga partierna. Det blev jämnt, men  Liberalerna vann.

Vi följde Lilla Aktuellts programserie om valet, det blev flertal korta filmer som lärde ut mycket om valet 2018.

Vi tittade också på filmserien ”Dröm om demokrati” som är en blandning av fiktion och verklighet. Jag kände att det var viktigt att samtala om filmerna eftersom de blandas av information om vad ett demokratiskt samhälle innebär och en filmatisering om hur det skulle vara för vanliga människor om Sverige inte längre var en demokrati utan en diktatur.

Här finns den pedagogiska planeringen:

PpValethttp://blogg.hultsfred.se/lindselevlyftlindblom/files/2018/09/IMG_4989-e1535828131757.jpg

På Superhjälparna  https://superhjalparna.se/ finns lite häftiga partier att hämta hem. Jag delade upp klassen i grupper som fick till uppgift att argumentera för sitt parti i syfte att få så många som möjligt att rösta på deras fantastiska parti. De olika partierna såg ut så här:

Efter att eleverna diskuterat och skrivit ner sina argument för sitt parti i grupperna, fick de hålla ett kort valtal för sina kompisar. Sen gjordes ett val i klassen och efter att rösterna var räknade vann FLYGA-partiet. Hurra för partiet som leddes av Jenilie, Jonna, Jennelie och Amineh, bra gjort!

Ytterligare en uppgift till eleverna var att i grupperna skapa ett eget påhittat parti som skulle locka till sig andra 11-åringar med 3-5 vallöften. De skulle också ge partiet ett namn och en partiledare som kunde vara en kändis, en påhittad person eller någon i gruppen.

De egna partierna redovisades av grupperna för sina klasskompisar, vi samtalade om vad det kunde innebära för 11- åringar att vara medlem i dessa partier. Vi röstade inte för vi tyckte att alla partierna var bra så ett gott samarbete mellan partierna var bättre.

Vi avslutade med att se Riksdagens små filmer om allt från hur samhället styrs, vad demokrati är och hur valet går till. Det blev repetition och en sammanfattning.

Då det har tillsatts en ny regering i Sverige fortsätter vi att tala om hur det blev och hur det är tänkt att fungera i fortsättningen.

Det blir spännande.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *