Vi skapade regeltavlor

Vi följer reglerna.

 Vad är regler? Var finns det regler? Varför finns regler? Behöver vi regler?

Dessa frågor fick eleverna att tänka till! Vi skapade en gemensam tankekarta  efter att eleverna fått tänka själva, prata två och två och sedan i helgrupp förmedla sina tankar.

Det blev uppstarten till att prata och diskutera om de ordningsregler som redan är fastställda på skolan. Vi har regler som gäller hela skolan, skolgårdsregler, matsalsregler och regler i idrottshallen.

-Jaha, behöver vi fler regler?

-Ja, vi behöver regler för klassen och klassrummet, tyckte eleverna.

Då blev det så! Vi jobbade efter EPA-metoden förstås, den passade perfekt här. Så eleverna tog fram sitt lilla anteckningsblock och sin penna.

  1. Nu gällde det att tyst för sig själv fundera ut vilka regler som skulle behövas för att klassen ska kunna fungera bra. De fick 10 minuter på sig.
  2. Sedan vände de sig till sin lärpartner för att läsa upp vilka regler de hade kommit på, och diskutera varför de behövdes, i 10 minuter.
  3. Efter det fick alla par redovisa vilka regler (först en regel/par) de hade som förslag. Jag antecknade på Smartboarden så alla kunde se.
  4. Då vi hade alla förslag nerskrivna diskuterade vi och sammanställde vilka vi var överens om att ha som våra klassrumsregler. Det blev följande:

Klassens regler 4D

Vi beslöt att skapa tavlor av våra regler. Lärparen hjälptes åt och här ser ni resultatet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *