Teknik-förr och nu

Så här står det i läroplanen, Lgr11:

”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om teknikens historiska utveckling för att de på så sätt bättre ska förstå dagens komplicerade tekniska företeelser och sammanhang och hur tekniken påverkat och påverkar samhällsutvecklingen.”

Det finns otroligt mycket att lära sig om hur tekniken har utvecklats från förr till nu. Viktigt och intressant är att förstå att människor alltid har försökt att utveckla och förbättra. Tänkande, finurliga och påhittiga människor har det alltid funnits!

I undervisningen fick eleverna fundera över detta och tänka till speciellt om:

  • Hur man gjorde förr då man skulle förflytta sig och
  • Hur man meddelade sig till andra.

Eleverna jobbade med en uppgift ur Teknik Tummen upp där det gällde att jämföra förr och nu. De skulle tänka till själva först och sen jobbade de två och två (i lärparen).

Vi diskuterade sedan tillsammans vad de kommit fram till.

Undervisningen ska även bidra till elevernas förståelse för hur teknik utvecklas i samspel med andra vetenskaper och konstarter.

EGEN UPPFINNING Nästa steg för oss blev att fundera ut en egen uppfinning.

Funderingar som vi diskuterade innan vi satte igång med jobbet:

  • Behöver vi verkligen fler uppfinningar, är inte allt redan uppfunnet?
  • Vad lär vi oss? Vilka mål ska vi uppnå?
  • Vilka förmågor utvecklar vi?
  • Hur ska vi jobba?

Så här blev uppgiften:

Vi repeterade Teknikspanarnas tankemodell gällande produktutveckling (produktutvecklingscykeln):

Den är indelad i fem steg: BEHOV, FUNKTION, DESIGN, PRODUKTION och FÖRSÄLJNING.

För att tydliggöra uppgiften skrev jag följande frågeställningar på tavlan som jag ville att eleverna skulle fundera över under tiden de kommer på idéer på nya prylar eller uppfinningar och att även använda vid redovisningen av sin uppfinning.

  1. Vilket behov uppfyller din uppfinning?
  2. Vilka funktioner måste uppfinningen ha för att fylla behovet?
  3. Hur påverkas din uppfinnings funktion av designen?
  4. Hur kan din uppfinning tillverkas? Vilka material ska användas?
  5. Vem köper din uppfinning?
  6. Hur fungerade det förr jämfört med nu med din uppfinning?

Vi jobbade enligt EPA-metoden:

E: Eleverna började med att tänka själva, anteckna och skissa .

P: Eleverna fick berätta, lyssna och resonera med sin arbetskompis.

A: Till sist var det redovisning inför alla i klassen.

Det tog ett tag innan det var dags för själva redovisningen eftersom de även fick bygga sina uppfinningar efter skisserna om det var möjligt.

Utvärdering: Bra och kloka idéer fanns det många hos eleverna, och vi skulle kunnat lagt ner mer tid på att konstruera de olika uppfinningarna. Det viktigaste blev ändå resonemanget mellan eleverna om framtidens behov av olika prylar.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *