Teknikdag

Hela årskurs 6 har haft en teknikdag. Eleverna var förstås i blandade grupper, det är både lärorikt och kul att få jobba med de andra eleverna som inte går i samma klass.

Syftet med dagen var att få öva på att konstruera för att testa både hållbarhet och rörelse och kraft.

Kunskapskraven eleverna jobbade mot är:

Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.

Vi hade olika stationer med utmaningar vilka vi hittat på lektion.se: Nio utmaningar Tema teknik
Håkan Hansson, Maria Montessori-skolan, Lund – www.lektion.se

Utmaning 1 •  Bygg ett musikinstrument på vilket gruppen kan framföra första stycket i ”Gubben Noa”. Här hade eleverna tillgång till tomflaskor och vatten. 

Utmaning 2 •  Bygg en ”bro” mellan de två stolarna som håller för 0,5 kg belastning mitt på. Endast spaghetti, papper och tejp får användas.

Utmaning 3 •  Använd ett A4-papper och bygg ett så högt torn du kan. Endast papper, sax och tejp får användas.

Utmaning 4 •  Konstruera två pappersflygplan som flyger från startlinjen och träffar öppningen. För att flygningen ska vara godkänt ska två olika plan träffa öppningen vars 2 gånger i följd!

Utmaning 5 •  Konstruera en katapult som kan skjuta iväg bollen. Bollen ska träffa inom markeringen. Endast givet material får användas! ( träbitar, linjal, gummiband, sked, boll)

 

Här jobbade alla febrilt med att konstruera en katapult.

Utmaning 6 • Flytta vattnet från ena hinken till den andra med hjälp av muggarna.   Poängavdrag för spillt vatten!

Utmaning 7 •  Bygg en kulbana av plastslangen (2”) •  Kulan ska passera ”från start till mål” på exakt 15 sekunder •  Anpassa lutningen så tiden blir så exakt som möjligt! (genomskinlig slang, tejp, tidtagare)

Vid alla stationerna dokumenterade eleverna i sina uppdragshäften i form av en skiss, en beskrivning på hur de gått tillväga och om deras lösning av uppdraget.

Eleverna jobbade entusiastiskt och provade sig fram på konstruktiva och påhittiga sätt. Det är många elever som verkligen gillar att jobba med konstruktion och att få möjlighet att tänka själv och tillsammans med andra. En del elever kan tycka att det känns jobbigt och kan vara lite rädda för att inte klara utmaningarna, men då har vi lärare en mycket viktig roll att stödja och uppmuntra. Viktigt är också att ofta träna på att samarbeta, så eleverna vet att alla i en grupp ska komma till tals. Det finns många exempel på samarbetsstrukturer på kooperativt.com 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *