Livets utveckling

Ett mycket spännande och intressant område att jobba med, är det som handlar om livets utveckling.

Vi började med att var och en fick tänka en stund för sig själv om vad de redan kunde och vad de tänkte på om livets utveckling.

Därefter berättade de för varandra med sin bänkkamrat.

Vi samlade sedan deras tankar på tavlan i form av en tankekarta, och vi resonera om detta. Vi fick då höra väldigt mycket fakta av en elev i klassen som är intresserad och läst en hel del. Intressant! Vi insåg att det fanns väldigt mycket mer att ta reda på.

Jag gick igenom den pedagogiska planeringen med syfte, mål och bedömningssätt. Innan jag gav mina förslag på undervisningssätt fick eleverna föreslå hur de kan jobba för att lära sig och nå fram till de uppsatta målen.

PP Livets utveckling 2

Elevernas förslag  var att läsa i vår lärobok ”Koll på NO” eftersom där finns ett kapitel som handlar om det, och att ta reda på mer på nätet, se filmer för att sedan skriva om det i grupper. Vi enades om att göra så, och det blev också bestämt att vi delade upp fakta områden att samla och bearbeta fakta om, jobba två och två och presentera fakta i en powerpointpresentation för varandra. Lärparen blev alltså experter på sitt område så redovisningen blev väldigt viktig eftersom de skulle lära sina klasskamrater vad de lärt sig.

De olika avsnitten med fakta blev följande:

Tiden på jorden

Livet i havet

Fiskarnas tid

Livet uppe på land

Djuren erövrar land

Däggdjuren blir vanligare

Charles Darwin

Under arbetets gång har de här begreppen dykt upp. De flesta av dem under elevernas redovisningar, i filmerna vi sett och i texterna. Det allra viktigaste begreppet är att förstå fotosyntesen som vi ofta återkommer till.

Jag skrev en arbetsgång till eleverna som kan öppnas här nedan:

Livets utveckling arbetsgång

Så det blev tydliga och seriösa redovisningar med förberedda frågor som ställdes till kamraterna för att kolla om de lyssnat och framförallt för att checka av att de hade informerat väl.

Efter varje redovisning hade vi kamratbedömning i form av ”Two stars and a wish” med en typ av mall vad kamraterna speciellt skulle tänka på att bedöma.

Vi har tittat på filmer bl.a. en serie om livets utveckling som heter Livets historia del1: Det första livet, del2: Livet genom tiderna, del3: Evolution från AVMedia.

Arbetsområdet är inte avslutat ännu, det återstår en redovisning av Charles Darwin, ett par filmer till, om djurrikets stamträd, repetition, diagnos och en utvärdering. Det är ett spännande område, lite svårt att avsluta men vi kommer att jobba i biologin med ett arbetsområde som handlar om ”Anpassningar i naturen”, vilket blir en passande fortsättning, tycker jag.

Här är några av frågorna som ska kunna besvaras efter arbetsområdet. Jag tyckte att det behövdes en slags repetition, och vi började med att läsa och resonera tillsammans omkring de sidor i vår lärobok som de jobbat med i grupperna. Syftet var att jag skulle försäkra mig om att eleverna hade tillägnat sig det de behövde för att vara redo för ett test och visa både sig själva och mig så jag kan bedöma dem rättvist.

Efter några dagar:

Vi är inte riktigt färdiga ännu för ett test , eftersom det beslutades att vi skulle göra vår redovisning ytterligare en gång, och det blev för en klass i årskurs 3, Lina Stenbäcks klass. Så vi repeterade och gick igenom och kollade upp att allt var okej och att kunskaperna var uppdaterade. Sagt och gjort, de yngre eleverna kom till oss för att lyssna på redovisningarna, de lyssnade fint och kunde svara på de flesta av frågorna som mina elever ställde. Härligt!

Nästa vecka blir testet så får vi se hur mycket eleverna har uppnått målen.

Vi kommer därefter att resonera om vad som har fungerat bra med arbetsområdet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *