En läsdag med en aning skräck

img_0317

Det har länge funnits ett önskemål från eleverna att ha en läsdag till, så den sista fredagen före höstlovet blev det av. Eftersom det blev i samband med en annalkande Halloween fick det bli en kombination av läsning och lite skräck.

Vi började med att tända ljus och ha det så mörkt vi kunde, och jag försökte att läsa högt så gott jag kunde i mörkret.

Efter det visade jag lite filmer och bildspel med fakta om Halloween, och om hur det firas i olika länder.

Så var det dags att läsa i sin egen bok! Kuddar, filtar och sovsäckar åkte fram och eleverna gjorde det bekvämt för sig lite överallt i skrymslen och vrår i klassrummet. Fikat plockades fram också och snart la sig läs-tystnaden över rummet. Skönt och mysigt!

Vi fick efter en stund besök av Zackes mamma och låtsasmormor som enbart kunde engelska, så en stunds engelskaprat fick vi på köpet. Trevligt!

Jag avbröt läsandet några gånger för att lyssna på Död mans pod, en pod med jättespännande historier om varulvar, näcken och annat spännande.

Elevernas läsning av skönlitteratur hade vi innan denna dag pratat om att det är övning på den narrativa genren, och det är också berättelserna från DÖD MANS POD. En del av eleverna läste också faktaböcker vilka tillhör den beskrivande genren. Vi fick även till oss en hel del fakta då vi tittade på filmer om Halloween.

Dagen gick snabbt, alltför snabbt så bokprat om böckerna som eleverna läser ur får vi ta efter lovet, det blir kul att börja med. Eftersom vi ska ha den muntliga delen av nationella provet i svenska på torsdagen efter lovet blir det bra övning på det muntliga berättandet. Vi ska då också gå till biblioteket för att få bokprat av barnboksbibliotekarien. Bra tillfälle att låna nya böcker.

Här kan programmet för läsdagen läsas:

program-lasdagen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *