”Vi gör varandra bra”

 

april 16 002

Vi gör varandra bra!  

”Vi gör varandra bra”, säger vi i klassen för att stärka känslan av gemenskap och vid tillfällen då både jag och eleverna behöver det. Det kan vara stunder då det händer saker som lätt kan störa vårt positiva tänkande och störa lärandet och sammanhållningen. Då hoppas jag att frågan kan ge en tankeställare och ett bra tillfälle till att tillsammans resonera om vad vi kan göra för att utveckla lärandet.

Vad gör vi för att göra varandra bra?

Då jag frågar eleverna säger de att vi ska vara snälla och hjälpsamma, samarbeta och lära sig av varandra, och ställa upp då något är jobbigt för någon. De säger också att det är viktigt att vi i klassen kan prata om allt, och att vi kan ha roligt tillsammans.

Då jag frågar mig själv säger jag att jag behöver vara ett föredöme genom att visa eleverna hänsyn och respekt, lyssna på dem, utmana dem och tro på deras förmågor, ta tillvara på allt de redan kan och undrar över. Jag ska vara den främsta bidragsgivaren till att vi gör varandra bra!

Jag behöver också visa eleverna att jag gillar lärandet, att det är sååå spännande och coolt med kunskap, på vilka olika sätt man lär sig på och så fantastiska arbeten det går att åstadkomma med vår gemensamma tankekraft och den nya tekniken. Lust till lärande, ansträngning och samarbete, wow! Jag ska göra allt för att ge mina elever möjligheter till att uppleva detta.

Att skapa trygghet i klassen så att eleverna får förtroende för varandra är en förutsättning för att vi ska kunna göra varandra bra. Vi ska inte vara rädda för att ofta prata om vad som händer i klassrummet och på rasterna, vad vi säger och på vilket sätt vi uttrycker oss mot varandra. Att tänka till tillsammans över hur lärandet och samarbetet fungerar och vad som kan göras bättre för att vi ska göra varandra bra. Eleverna kan mycket om detta om de bara får tid och möjligheter.

Man kan utveckla påståendet till” Vi gör varandra bättre.” Elevernas arbeten är viktiga så de redovisas alltid på olika sätt, det kan vara genom att berätta, digitala presentationer, inspelade filmer, bilder, planscher, teater och tidningar m.m. Då uppmuntrar eleverna varandra genom att t.ex. ge omdömen i form av stjärnor och önskningar om utvecklingsmöjligheter. Att bli stärkt och uppmuntrad av sina klasskompisar är som en powerkraft!  Jag som lärare ger eleverna förutsättningar och verktyg att klara av att ge återkoppling på sätt som utvecklar och inte gör skada.  

Både jag och eleverna själva behöver ofta reflektera över hur vi kan göra varandra bra, genom att ställa frågor som:

• Vad har jag gjort idag för att bidra till att göra varandra bra? Hur blev det?

• Hur och vad kan jag göra nästa dag?

Vi  kan tillsammans göra varandra bra på många olika sätt, hur vi gör kommer vi att skriva mer om framöver.

 

till bloggen 002

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *