Bild-serier

Att läsa serier har alltid varit omtyckt. Tänk så många olika serietidningar det funnits och fortfarande finns. De mest kända är nog ändå Kalle Anka, Fantomen, Tarzan, Läderlappen, 91:an Karlsson, Bamse m.fl.

Sättet att skapa serier har utvecklats i olika riktningar från att serietecknare ritat allt för hand till att använda datorer med olika program.

I skolan skapas oftast serier på bildlektionerna, men den uttrycksformen kan naturligtvis också användas i andra ämnen med syfte att lära sig faktakunskaper.

I vår klass har vi provat att skapa serier i programmet ”Tecknade serier” ett program vi har på skolans datorer.

IMG_0113IMG_0108

Efter det samtalade vi om seriefigurer som redan finns, och om att skapa egna figurer att använda till sina egna serier. Viktigt att seriefigurerna är enkla att rita om och om igen, så att de känns igen. Så alla satte igång med att skapa sin egen seriefigur.

IMG_0143

IMG_0135

Då figurerna fått sitt utseende och namn är alla ivriga att sätta igång att teckna serien, men jag stoppar upp ivern och instruerar om vikten av att  först planera och skriva ner ett manus.

  • Hur ska serien börja?
  • Vad händer? Ska det vara spännande, roligt eller kanske sorgligt?
  • Hur ska det sluta?
  • Vilka kunskaper behöver jag gällande pratbubblor, serierutorna, fartstreck m.m.?

Vi ger varandra tips, tittar i serietidningar, i boken om serier och på nätet för att lära mer. Sedan blir det fart på skapandet!

IMG_0136 IMG_0137 IMG_0139 IMG_0140 IMG_0141 IMG_0142

Så här kan det se ut.

IMG_0166IMG_0167

Vad säger läroplanen?

Syfte:

I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa. Den ska också uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt.

Bildframställning

• Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.

Redskap för bildframställning

• Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *