Skrivuppgift om vårtecken: återgivande genren

mars4 008

Vintergäck

Skriva om våren

Skrivuppgiften handlar om att skriva om vårtecken, uppgiften med stödfrågor finns på Minibladets hemsida. Vill eleverna skicka in sina bidrag till Minibladet går det bra, annars kommer eleverna  med egna förslag på vad vi gör med texterna.

Elevernas förslag:

  • Vi hänger upp våra texter om vårtecken på väggen med bilder till.
  • Vi gör en powerpointpresentation om vårtecken.
  • Vi lägger in våra texter på bloggen med bilder.

Vi samtalar om vilken genre en text om vårtecken är, och kommer fram till att det är en berättande text och den återgivande genren.

Därför tar vi fram vår plansch som talar om vad en återgivande text är, och repeterar syfte, språkliga drag och språkets struktur.

juni 017

Vi jobbar efter cirkelmodellens arbetsmodell och börjar med att samla vårtecken under ett par veckors tid, för det är ju det vi ska skriva om. Det får varje elev göra på fritiden som en hemuppgift och vi gör det också tillsammans genom att gå ut i vår natur i närheten av skolan vid några tillfällen. Sedan skriver vi en text tillsammans på smartboarden för att visa hur det kan struktureras upp, och då kollar vi på planschen igen. Efter det skriver var och en sin egen text, bearbetar den, får omdöme och publicerar den på lite olika sätt.

matte 011

Att uppmärksamma årstidsväxlingar är ett bra sätt att lära sig mer om naturen, och ju mer man kan om naturen desto mer tycker man om den,  och tycker man om att vara i naturen blir man mer rädd om den.

Mot vilka kunskapskrav jobbar vi?

SVENSKA: Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet.

BIOLOGI: Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med viss anpassning till sammanhanget. Eleven kan genomföra fältstudier och andra undersökningar…

Vilka förmågor tränar vi på?

  • att utveckla sin förmåga att  formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra.

Det här är en början till idé och planering, eleverna ska vara med att påverka hur vi kan jobba och hur de tycker att det är lämpligast att redovisa m.m.

Hoppas nu att vi upptäcker en massa vårtecken under påsklovet.

Här är mina bidrag från idag:

  1. Såg 30 tranor som flög i cirklar där jag bor, hade inte med mig kameran tyvärr.
  2. Tittade på de vackra blåsipporna som finns i backen bakom mitt hus.
  3. Tvättade och hängde ut lakan.

mars4 027

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *