Återgivande genren – studiebesöket

Då vi varit på studiebesöket på kommunen tränade vi på att skriva en återgivande text. Vi repeterade om syftet, strukturen och språkliga drag, genom att ta fram vår plansch igen.

Då vi har kunskaper om vårt dtudiebesök pratar vi om hur vi ska skriva en återgivande text. Vi tittade på modeller av texter och tränade på hur språket kan se ut.
Då vi har kunskaper om vårt studiebesök pratade vi om hur vi ska skriva en återgivande text. Vi tittade på modeller av texter och tränade på hur språket kan se ut.

Vi jobbade efter cirkelmodellen.matte 011

Fas 1: Bygga upp kunskap.

Det har vi gjort genom att läsa, se på filmer, resonera om hur kommuner fungerar och varit på studiebesök på vår egen kommun, vilket jag berättat om i tidigare inlägg.

Fas 2: Studera texter

Vi har läst och visat återgivande texter, sett på en kort film om återgivande texter som visade en sådan text och hur man bygger upp en återgivande text.

Återgivande genren

Fas 3: Skriva en gemensam text

Vi skrev en text tillsammans på Smartboarden och visade tydligt hur den kan se ut.

Studiebesöket

Måndagen den 7/3 08.00 samlades klassen framför Kommunhuset i Hultsfred, för att lära oss nya saker om hur kommunen fungerar.

Först mötte Thorbjörn Svahn oss i foajén, och hälsade oss välkommen.

Sen tog vi av oss ytterkläderna och följde Thorbjörn uppför trapporna.

Efter att vi hade kommit uppför trapporna gick vi in i en sal som kallas Plenisalen och satte oss vid ett stort bord.

Sedan kollade vi på bilder och lyssnade på Thorbjörn då han berättade om kommunen. Vi frågade frågor.

När vi var färdiga gick vi runt i Kommunhusets korridorer som har olika färger. Vi träffade en del personer som jobbar där som också berättade.

Till sist var vi nere i Arkivet och tittade på 2500 hyllmeter pärmar och mappar.

Det var roligt och intressant att se vad de gjorde på kommunen, och vi lärde oss en hel del.

Fas 4: Skriva en individuell text

Eleverna skrev egna återgivande texter om studiebesöket.

bloggen 005 bloggen 006 bloggen 007

bloggen 010 bloggen 011

Eleverna läste upp sina texter, och vi använde dokumentkameran och studerade tillsammans elevernas skrivna texter. Det blev lärorikt att upprepa syfte, struktur och de språkliga dragen.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *