Design

-Jag vill bli designer! Så sa en av mina elever i klassen. Perfekt, eftersom det är det vi ska jobba med ett tag framöver i ämnet bild.

Att samtala om vad design är, om vad en designer gör och att få lära sig om olika kända designers och om deras designade föremål är en inspirationskälla till att tänka till och prova på själv.

Så det gjorde vi! Vi började med att berätta om vad vi visste om detta och förstås få möjlighet att fundera över och skissa på en egendesignad produkt.

oktober15 005

Varje elev fick själv tänka till om och fundera över något föremål som kan utvecklas utseendemässigt eller skapa något helt nytt som kan vara bra för framtiden. Så det var bara att tänka nytt och börja skissa!

Efter det fick vi besök av Johan Klavins och en 3D-skrivare. Toppen! Johan pratade om design och berättade om 3D-skrivaren och gick igenom hur dataprogrammet  www.tinkercad.com fungerar. Det är ett program där man skapar 3D- föremål. I grupper fick alla prova hur det fungerade, mycket populärt.

Min bildkollega Minna-Maria har gjort en planering som vi följer och skapat bilder och fakta om välkända designers och deras designade föremål. Allt för att inspireras av,  då grupperna skulle bestämma sig för ett föremål som ska vara möjligt att skapa i 3D-skrivaren.

Här beskrivs arbetsgången för arbetet:

  • Genomgång av programmet av vår IT-pedagog Johan Klavins och  prova programmet.
  • Välja bland olika inspirationsbilder och skissa på ett eget föremål. Skisser ska göras både på papper med blyerts och i designprogrammet. Alla i gruppen ska hjälpa till och komma fram till ett gemensamt förslag.
  • Printa ut och skriva reflektioner/tankar om arbetsprocessen: Hur har ni  jobbat? Var det lätt/svårt? Varför valde ni den designen? Skulle föremålet kunna användas till något?

Här beskrivs vilka kunskapskrav eleverna jobbar med:

  • Återanvändning av bilder, bearbeta olika uppslag och inspirationsmaterial.
  • Formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
  • Omdömen om arbetsprocessen
  • Föra resonemang om uttryck, innehåll och funktion i bilder från olika tider.

design_classics_se_140319amazonas-tables-prodthumb

Då de tillsammans bestämt sin designprodukt antecknade de vilka de blivit inspirerade av och sen satte de igång att skapa i dataprogrammet. Oj, vad de lärde sig snabbt!

I nästa vecka fortsätter vi, då kommer Johan igen till klassen, vi längtar! Fortsättning följer….

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *