Föräldramötet

F-r-ldram-te

Vi i årskurs 5 hade föräldramöte förra onsdagen. Vi träffades alla i personalrummet, fikade och förhoppningsvis satt föräldrarana skönt i skenet av lite värmeljus. Lärarana presenterade sig, vilka samtliga sa att de trivdes väldigt bra på Lindblomskolan. Ulle berättade om våra Likabehandlingsplan och jag berättade om vårt värdegrundsarbete med eleverna och om hur vi ska gå vidare med att jobba med temat ”Att må bra- hälsa och livsstil”.

Därefter gick vi till våra respektive klassrum. Där blev det lite information gällande schemat, om det nya ämnet hemkunskap, att Ulrika har klassen i historia och religionskunskap, Lars har idrott, fysik och kemi, Birgitta har musiken och förstås har slöjdlärarna Anne och Ulf slöjden. Resten av ämnena har jag och det är då svenska, svenska som andraspråk, matte, samhällskunskap, geografi, biologi, teknik, engelska, elevens val och bild. Jag berättade om hur jag jobbar med klassen, om pedagogiska planeringar, om förmågorna, om genrepedagogiken, om Grej of the day, vilka olika arbetssätt vi har, m.m.

Vad vi gör:

  • Jobbar gemensamt/enskilt/två och två/i grupp
  • Diskuterar och reflekterar
  • —Redovisar
  • —Söker fakta (använder datorerna, läroböcker, annan faktalitteratur, andra personer, studiebesök, filmer m.m.
  • —Skapar och är kreativa (entreprenörer)
  • —Skapar tillsammans trygghet och trivsel          vardeordkorallen
  • Skrattar , skojar och pratar allvar
  • —Läser skönlitteratur och boktipsar
  • GOTD-Grej of the day
  • Studieteknik-olika sätt att lära
  • Frågesporter och ”lekar”
  • Dramatiserar och är kreativa
  • Ser på Lilla Aktuellt och har nutidsfrågor
  • Har ”Rådstid”
  • Pedagogiska planeringar
  • Genrepedagogiken
  • EPA-metoden
  • VÖL-metoden
  • Lässtrategier
  • Återkoppling och bedömning (stoppljusmetoden, glasspinnarna, exit tickets)
  • Förmågorna ”The big five”

guiden-02

Studiebesök, aktiviteter m.m.:

  • Författarbesök
  • Besök på Bergs
  • Konsthallen kommer på besök och vi ska åka dit
  • Aktion julklappen
  • FN-dagen
  • Skoljoggen
  • Vi i femman

Skoldagboken har eleverna i sina skolväskor. I den skrivs:                                                   

  • Vad som händer under veckan
  • Kom ihåg
  • Veckans mål
  • Reflektioner
  • Meddelanden

Som vanligt gick tiden snabbt, det finns så mycket att tala om.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *