Pedagogisk planering: Uppfinningar och uppfinnare

I vårt förra inlägg visades bilder på uppfinningar som klassen skapat.

Uppgiften var att:

  1. Komma på en uppfinning som på något sätt kunde vara utvecklande för oss och andra, och vara miljövänlig.
  2. Rita en skiss och beskriva uppfinningen.
  3. Göra en prototyp.
  4. Redovisa sin uppfinning genom att visa, beskriva och berätta om tankar och syfte med sin uppfinning.
  5. Delta i resonemang kring sin egen och kamraternas uppfinningar, om de kan utveckas och vilken betydelse de kan ha i framtiden.

Vi har också en pedagogisk planering som också innefattar att lära sig om uppfinningar och uppfinnare genom tiderna som har haft betydelse för människor och samhällen. Eleverna har dessutom tagit reda på fakta om en viktig uppfinning och uppfinnaren, och skapat en Powerpoint, som också redovisats för klassen.

Den pedagogiska planeringen vi jobbat efter ser ut så här:

maj pp 002

maj pp 003 maj pp 004 maj pp 005 maj pp 006 maj pp 007 maj pp 008 maj pp 009 maj pp 010 maj pp 011 maj pp 012

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *