Vad är SETT?

Vi IT-inspiratörer fick möjligheten att få åka på SETT 2017 i Stockholm i maj. Självklart ville vi alla fyra följa med för få ny input och inspiration till vårt jobb med IT i förskolan. Ärligt talat så var jag innan inte så insatt i vad SETT var för något. Vad står det för?

Så det tänkte jag skriva lite om.

SETT står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation”. Jag har gått på ett SETT tillfälle och den var den i maj. Så jag skriver om den,hur upplägget var och hur jag upplevde denna konferens. Tror att SETT hålls i Sverige två gånger per år. Denna gång var vi i Kistamässan i Stockholm. I mässhallen var det många många utställare som vänder sig till lärare, förskolelärare, fritidspedagoger och skolledare. Lärarförbundet är bl.a. en stor samarbetspartner och de var representerade där. Runt omkring mässhallen fanns det olika föreläsningar som man kunde välja att gå på. Det gick många olika föreläsningar samtidigt så man fick välja den som tilltalade mest. Konferensen pågår under tre dagar. Vi IT-inspiratörer var där under en dag.

settdagarna.se kan man läsa mycket mer om innehållet och SETTs betydelse.

På hemsidan står det att ”SETT vill bidra till inspiration, ökad nyfikenhet och kunskap kring hur vi kan utnyttja nya sätt att arbeta mot högre måluppfyllelse i skolans alla nivåer.” 2017 blev det 6:e året som de genomförde SETT. ” Skandinaviens största mötesplats för det moderna och innovativa lärandet. I år hade SETT totalt 9880 besök.”

Så vad tycker jag då?

Otroligt roligt. Det var större än vad jag trodde. Det var många utställare som man kunde få input och nya idéer ifrån.  T.ex. olika bokförlag fanns med som visade litteratur. Ja det fanns mycket att titta på. Men såklart var ju föreläsningarna det som var viktigast och som jag fick ut mest av. I själva mässhallen gick man runt och tittade mellan de olika föreläsningarna.

Den föreläsningar som jag gick på var bra tycker jag. Jag kunde ju inte gå på alla men försökte välja ut de som kändes mest intressant  för mig. Tycker att föreläsarna hade hög nivå, en del var författare till facklitteratur. Den föreläsning som jag tyckte mest om hette ”Lärande för hållbar utveckling-möjlighet till ett förändrat lärande” av Sanne Björklund. Den föreläsningen tänkte jag försöka berätta mer om i ett annat inlägg.

Fortsättning 3D skrivare

Under den här terminen har vi jobbat med ett sagoprojekt. Vi har skapat en miljö från sagan och samlat ihop karaktärerna från boken. Vi började med att använda de figurer vi kunde hitta på avdelningen men när barnen upptäckte att vi inte hade alla introducerade vi 3D skrivaren. Efter hand kom barnen på fler figurer som vi saknade och barnen blev mer delaktiga i tillverkandet. Här har ett av våra barn ritat av en av figurerna med hjälp av ljusbordet. Vi fotade sedan bilden med hjälp av appen print shop som hör till denna skrivare och sparade det vidare till makerbot i datorn. Där omvandlas bilden till en utskriftbar fil som läggs in på ett minneskort som till slut sätts in i 3D skrivaren. Det kan låta som många steg men har man gjort det en gång så går det snabbt och är inte speciellt svårt. 

Våga testa 3D skrivarna, det är spännande att kunna tillverka sina egna saker och behöver ni hjälp så finns både Johan och vi IT-inspiratörer till hands. 

Qr-kod i förskola

Det är många förskolor som börjat intressera sig mer för qr-koder. Många av förskolorna i Hultsfreds kommun har qr-kod med som metod i sitt priomål Språkutveckling.  

Har man egna bilder från verksamheten som man vill göra qr-kod av är att rekommendera att man lägger bilden i molnet på ditt Office 365- Hultsfreds kommun och sedan gå till skapaqrkod.se. Vill man spela in en ljudfil och göra en qrkod av tycker jag att. appen ”Cloud qr” är smidig. 

En bra qr-avläsare för barn är appen  ”qr läsare”. Har du tex länkat qrkoden till en youtube klipp hindrar appen barnen att kunna klicka vidare till andra klipp. Den visar bara det klippet som du har länkat till. 

När man gör qrkoder med färdigt material från nätet. Tänk på upphovsrätten. Från ur.se finns material som är fritt fram att använda. 

Ett bra sätt att dokumentera språkutveckling med qr-kod är att spela in en ljudfil med ett eller flera barn som berättar vad de har målat. Teckningen är kopplad till just det tema eller projekt som ni jobbar med på avdelningen. Barnet pratar kanske om färger, målarteknik, berättar, förklarar och använder då och utvecklar sitt språk. Det blir dokumenterat på qr koden som klistras fast bredvid teckningen. Tex barn kan själva läsa av koden om teckningen sitter uppe. Eftersom teckningen är kopplad till ert projekt som i sig är kopplad till ert priomål kan ni använda er av dokumentationen (qrkoden) i ert kvalitetsarbete. 

Pic collage kids

När jag och mina kollegor gör dokumentationer på det som vi har gjort med barnen använder vi oss nästan bara av appen Pic collage. Ofta tar vi bilder med ipaden som vi sedan på ett lätt och smidigt sätt kan föra över till appen. Det finns två appar Pic collage och Pic collage for kids. Jag rekommenderar Pic collage for kids då det är utan reklam. Båda apparna är gratis. Med appen kan man lätt flytta och ändra storlekarna på bilderna, ändra färg och lägga till olika mönster på bakgrund och lägga till text och även olika ikoner. 

Här är ett exempel på en dokumentation som jag har gjort med Pic collage. Loggan till höger kommer alltid med. Tänk på det när du skriver text. Den dölj av loggan om texten ligger i högra hörnet.
Pic collage for kids
 

Tyvärr kan vi inte printa ut från våra ipads på den förskola som jag jobbar på.  Så för att skriva ut collagen måste ipaden kopplas ihop med datorn och sedan föra över dokumentationerna till datorn där de kan skrivas ut. 

Makey Makey forts.

Barnen fullkomligt älskar Makey Makey hos oss, så fort de ser kartongen vill de spela. Den här gången provade vi med skedar och det gick ju alldeles utmärkt. Barnen var med och kopplade ihop och vi pratade om hur ljudet går genom sladdarna från skedarna till datorn. Barnen provade även att hålla varandra i handen så båda kunde spela, det var kul. Den här gången hade de också mer koll på att man måste hålla i jordkontakten för att det ska låta men några testade även om det funkade utan.

3D skrivare

Vi arbetar just nu med en saga där vi använder olika föremål för att konkretisera sagan. Då vi saknade några figurer valde vi att skriva ut dessa med hjälp av 3D skivaren som vi alla har möjlighet att låna inom förskolan/skolan i kommunen. Vi är än så länge bara i uppstartsfasen med skrivaren men vi har lyckats skriva ut två föremål. 


Stop motion

Stop motion och iMotion har liknande funktioner och kan användas på många olika sätt. Förutom att dokumentera när snö/is smälter och när växter växer kan man också göra egna små animerade filmer. 

Just denna film har några av mina kollegor gjort under en inspirationskväll vi hade. Den är uppbyggd på 36 bilder .

Detta är ett spännande sätt att arbeta med barnen och pedagogerna på vår förskola upplevde att det var enkelt att arbeta med appen. För att lägga till ljud till filmen är det smidigast att spara ner filmen och sedan öppna den i iMovie där det man sedan lägger till ljud. 

Här är fler filmer som kan inspirera er.

Imotion

Jag jobbar på en avdelning med 1-2 åringar. Vi har experimenterat med snö. Vi tog in snö i en stor balja. Vi målade bl.a. med grön färg på snön. Sedan öste vi i snö i glasskålen. Ställe upp den och placerade ipaden framför skålen. Med appen Imotion kan du välja hur ofta kameran ska ta kort. Vi valde en gång i minuten. Jag och mina kollegor upplevde det svårt att få ipaden stå stadigt och fick filma om några gånger. Vid ett tillfälle tog batteriet slut även här. Det var kul att testa på. Nästa gång ska vi försöka få tag i ett stativ till ipaden. Vi ska låta barnen titta på filmen på projektor och sedan dokumentera deras kommentarer.

Stop motion

Under onsdagen hade vi utbildning i NTA, naturvetenskap och teknik för alla med tema vatten. Vi gjorde ett experiment med ett stort isklot som vi fick följa under dagen. Vi valde att dokumentera detta med hjälp av appen stop motion som är spännande att använda många olika sammanhang. Tyvärr tog batteriet slut efter några timmar så tänk på att ha laddaren ansluten om ni ska göra detta under en längre tid. Här tog vi en bild var 90e sekund, det blev totalt 160 bilder. 

Här får ni se resultatet:

En blogg om hur man kan jobba med digitala verktyg i förskolan