Book Creator

Vi har valt att arbeta med Book Creator vid utvecklingssamtal. Under utvecklingssamtalen får vårdnadshavarna ta del av barnens vardag på förskolan och vad just deras barn intresserar sig för. 

De fördelar vi ser med att använda Book Creator är

  • Att vi som pedagoger enkelt kan sortera in bilderna. 
  • Barnen kan själva berätta om bilderna då bild och ljud kan kombineras.
  • Vi pedagoger enkelt kan visa vårdnadshavarna barnens dag på förskolan.
  • Det är ett material vi enkelt kan ge föräldrarna genom mail eller usb. Det går även att skriva ut boken i pappersform.

Makey Makey vatten

Våra tvååringar håller just nu på att utforska Makey Makey. De spelar piano med hjälp av vattten. De flesta förstår ganska direkt att de ska ta i vattnet för att få det att låta och de provar runt i alla glasen för att se vad som händer. Vi pratar om vilka färger sladdarna har och att de spelar musik med vatten. Den blå låter så här… och så doppar de ner handen. Jätteroligt! 

Skapa QR-kod

1. Ladda ner foto/filmen i datorn.

2. Logga in på din jobbmail på hultsfred.se

3. Gå in i ”onedrive”

4. Klicka på ”ladda upp”. Längt upp på sidan.

5. Välj filer

6. Leta reda på den bild/film i datorn som du vill använda

7. Fotot/filmen hamna i listan nedanför ”Filer”.

8. För musen över bilden/filmen.

9. Klicka på de tre punkterna.

10. Klicka på ”hämta länk”.

11. Det kommer upp en ruta. I den rutan finns en rullgardin.

12. Klicka på rullgardinen och välj ”Visa länken-ingen redigering krävs”.

13. Klicka på ”Skapa”.

14. En länk kommer upp. Liknande denna: https://hfred-my.sharepoint.com/personal/ida_stromberg_hkedu_osv.osv.

15. Ange utgångsdatum: aldrig

16. Markera länken och kopiera

17. Gå sedan in på www.skapaqrkod.se

18. Klistra in länken i den tomma rutan. Under URL (webbadress inkl. Http

19. Klicka på ”skapa qr-kod”

20. En qr-kod skapas

21. Högerklicka på koden och spara den ”spara bild som”

22. Nu har du en qr-kod sparad i datorn. Du kan klista in den i ett worddkument och skriva ut.

23. Läs av med mobil eller plattan.

 

 

FÖRSLAG PÅ QR-KOD
QR-kod till Föräldramöte. Filma de olika miljöerna när barnen leker. Sätt upp på väggen och låt föräldrarna läsa av koden vid föräldramöte.
Låt barnet berätta av den har ritat t.ex. självporträtt. Filma. Skapa qr-kod att sätta bredvid teckningen. Spela in ljud, app: croak.it.

Skype 

Vårt projekt med Skype började med att vi hade haft en vikarie hos oss en längre tid som varit och jobbat som volontär på ett barnhem i Thailand. Barnen har visat stor nyfikenhet och intresse för hennes berättelser från barnhemmet. I början av november åkte hon tillbaka till barnhemmet.  På initiativ från vikarien har vi skypat med henne två gånger nu. Första gången så satt barnen mest tysta medan andra gången hade barnen mycket frågor om hur det såg ut på barnhemmet. Så då kunde hon vissa barnen hur det såg ut exempelvis så duschade dem ute. Vi kommer även att fortsätta skypa med henne flera gånger.

Vi har också skypat med två barn som är på semester på Bali. Där vi fick se hur deras miljö såg ut och vad de hittade på. 

Skypa

Nu är Ida och jag äntligen igång med vårt skypeprojekt. Vi har provat några gånger nu så vi börjar lära oss hur vi ska använda verktyget. Vi har haft sångstund och Virserumsbarnen har fått titta lite på vår gård. Vi skypar en gång i veckan för att få rutin på det hela och så att barnen ska få in en vana med att prata och se varandra. Antingen använder man Ipaden eller datorn för att skypa men vill man ha storskärm kan man använda en projektor eller en smartboard.

Här testar vi innan sångstund!

QR-kod

Vi har arbetat med QR koder på olika sätt med både barnen och föräldrarna. Vi har använt QR koder på ett föräldrar möte, där föräldrarna fick gå runt med ipaden. Under varje QR kod fanns det en film på när barnen utforskar de olika miljöerna i vardagen på förskolan.

Vi har också QR koder uppsatta i vårt sagorike där barnen kan sätta sig och lyssna på olika sagor.
        

  Ett barn berättade att den kunde se på film i sin overall eftersom det fanns en QR kod där i.

En blogg om hur man kan jobba med digitala verktyg i förskolan