Förmågor och kunskapskrav

Jag har googlat på big five. Det var intressant läsning. Jag stötte på mest hurrarop. Några få var kritiska. Jag har funderat på dessa kritiska röster. De var oroliga över att skolan missar kunskapskraven om det endast utgår från att arbeta med förmågorna. Hur tänker ni om det? Jag tänker att med detta sätt blir det enklare att arbeta både formativt och summativt.

När jag skulle skriva min pedagogiska planering inför starten med Grej of the day så började jag att utgå från kunskapskraven. Det blev jättestort och svårt att greppa. Jag började fundera i banorna om jag kunde utgå från förmågorna i min pedagogiska planering. Jag hade precis gått en kurs i att skriva PP i vår kommun och rådfrågade en av ledarna. Jag fick bra respons och körde igång. Jag ångrar inte det. Jag har fått med mycket kunskapskrav sedan starten men utgår i från förmågorna. Vi har lärt oss mera om Samerna, Salt och Zlatan. Just Zlatan står inte med i kursplanerna men där fick vi in annat så som värdegrundsfrågor och barns rättigheter.

Det är så lätt att se att allt hör ihop. Vi har haft Grej om Kalle Anka och Turning Torso. Nu blev det koppling till Zlatan till dessa två. Kopplingen är Malmö. Här har eleverna stor chans att ta med sig lärd kunskap till ett annat tillfälle. Jag håller på att sätta upp våra Grejer i korridoren på skolan för att synliggöra kopplingar och våra kunskaper lättare. Just nu är endast Samerna där så det är lite tunt men vi arbetar på det.

IMG_5432[1]

IMG_5488[1]

4 reaktion på “Förmågor och kunskapskrav”

  1. Hej Lars,
    Och tack för dina synpunkter. Jag funderar på om man inte kan göra båda? Hur gör du när du bedömer? Jag skulle vilja veta. Kan du berätta lite?

  2. Det är kunskapsmålen som ska bedömas och ingenting annat enligt läroplanen. Strävansmålen försvann med lpo 94. Vi är många lärare som vänder oss mot denna nya ”förmågor” rörelse med Svanelid som profet.

  3. Hej,
    Och tack för ditt svar. Vad kul att få svar på min tankar. Jag funderade i de banorna när jag läste kritiken. Tänk att jante bor även på universitet. Själv gillar jag tanken på att utveckla förmågor. Att vi har olika styrkor och det som behöver utvecklas mera. Jag har inte läst din bok ännu men ska. Jag väntar på den. Jag behöver läsa om förmågorna. Sätta mig in i dem ordentligt. Jag vill att det ska klarna mera. Jag tänker att det inte får bli som du skriver att vi bara prickar av utan att fördjupat oss i det. När jag skrev mål till eleverna och vad de ska utveckla fick jag verkligen tänka och sätta ord på vad jag ville att de skulle få ut av den pedagogiska planeringen. Sedan har de stort elevinflytande vad det gäller ämnen i GOTD.
    Med vänlig hälsning,
    Maria

  4. Hej Maria!
    De kritiska rösterna kommer nästan enbart från universitets- och högskolevärlden. De bevakar sina ämnesrevir och ogillar när jag talar om att det finns generella förmågor i alla ämnen, dock med olika tyngd så klart.
    Jag tror faktiskt inte att dessa personer har satt sig in i mina tankar på djupet, men nu när min bok har kommit så får de en chans att göra detta. Sedan finns det alltid en risk att lärare använder förmågorna i TB5 instrumentalt, d.v.s. prickar av dem och glömmer att det viktigaste är att visa hur man kan få in TB5 i den egna undervisningen.
    Vad gäller förmågorna och risken med att inte kunskapskraven finns med förstår jag över huvud taget inte: Förmågorna i TB5 ska utvecklas (i undervisningen) samt parallellt även bedömas, både formativt och summativt.
    Har du läst min bok?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *