Då har vi sparkat igång vårterminen

Då var det dags för vårterminens första Grej of the day. Det var också dags för fler kopplingar mellan våra grejer. Så himla häftigt. Det är så lätt att se de förmågor vi vill att eleverna skall utveckla.

Innan jul hade vi en diskussion om vad skillnaden är på åsikt och fakta. Det kommer naturligt medans vi pratar om olika ämnen. När vi pratade om åsikt och om fakta så lärde vi oss mera om pepparkakan. Är det så att man blir snäll av pepparkakor som alla säger? Är det fakta? Hur kan vi veta? Under tiden som vi pratar om detta så är det flera som ändrar inställning ju mer fakta de får om varför vi säger så. Och varför säger vi så då? Det sägs att det var en kung som hade problem med magen. Detta gjorde att han var på ett uruselt humör för det mesta. Hans doktor ordinerade pepparkakor. Är det då fakta eller åsikt att vi blir snälla av pepparkakor?

Är ni nyfikna på ämnet? Dagens Grej of the day blev SALT. I själva grejen om salt så finns det massor av ämnen och kopplingar.

Som vanligt så är det svenska. Vi har ett mål på vår skola som är att vi skall använda oss av språk i alla ämnen och det får jag verkligen i mitt arbete om Grej of the day. Det är en hel del bilder med i min presentation som gör att det är lättare för de nyanlända att ta till sig. Vi skriver en faktatext om det vi lärt oss tillsammans. Denna gång så berättade eleverna vad de ville ha med och jag skrev på datorn som de sedan skrev av. Vi hade texten på storskärm.

Nästa skolämne vi kom in på naturligt var kemi. I presentationen så stod det NaCl = Salt. Några upptäckte att jag hade blandat stora och små bokstäver och det får man ju inte. Då pratade vi om att det finns olika språk som elever ska lära sig. De är väl förtrogna med svenska och engelska. Det är språk. De vet också att det finns ett matematiskt språk. Nu har vi varit och nosat lite på kemins språk. Vi pratade om att två ämnen kan bli ett helt nytt ämne och att i en del utav kemins språk måste man blanda stora och små bokstäver.

Naturkunskap och historia var det vi pratade mest om. Här kom även kopplingen. Vi pratade om vart saltet kommer ifrån. Att saltet i havet dunstar bort och hur både salt och vatten kommer tillbaka till havet.

De vilda djuren hade i historien koll på vart de speciella saltstenarna fanns. De hade sina gångvägar mellan dem eftersom de behövde salt (vi behöver också salt men äter oftast för mycket och då kan det bli farligt pratade vi också om)Det blev senare våra stigar och början till vägar. När vi har kommit så här långt i Grejen så börjar de fundera på Grejen vi gjorde om stenåldern. Har dessa stenåldersmänniskor gått här? Kul med kopplingen tycker jag. Tänk att allt hör samman.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *