Kalle Anka och Turning Torso

I veckan var det dags för nästa Grej of the day. Och ”grejen” med Grej of the day är att vi blir allmänbildade på köpet och det är fantastiskt.

I klassen skapar de sagor och det tyckte jag att vi kunde förkovra oss i. Det har varit barnboksveckan och vi har pratat en del om böcker och författare. De har fördjupat sig i serietidningens värld och då Bamse. Jag valde att ge dem en microlektion om Kalle Anka. Det var en hel del som eleverna inte visste och det var lika roligt för dem som det var för mig. Denna gång använde jag mig av en Power Point.

Det fanns mycket som gick att diskutera. Saker som går att bocka av i deras utvecklingsmål. Här kan jag känna ibland att vi skulle ha tid att vara två pedagoger i klassrummet någon gång. Då kunde en pedagog verkligen kolla hur delaktiga eleverna är och skriva små korta noteringar om hur de interagerar i undervisningen.

Vi pratade om familjeband. Kalle Anka titulerar sig farbror i tidningarna men egentligen är han morbror till pojkarna Knatte, Fnatte och Tjatte eftersom det är Kalles syster som lämnar pojkarna i Kalles vård och omsorg. Vi fick in de nordiska språken i microlektionen eftersom Kalle heter annorlunda i andra länder. Något vi också pratade om var pengars värde. Hur det var förr att leva och hur barnen hade det.

Det intressanta är att tillsammans kommer vi på fler ämnen som vi vill lära oss mera om. När vi pratade om stenålder var det någon elev som då ville veta mera om istiden (och ja det kommer). Nu när vi lärde oss mera om Kalle Anka och hans vänner så blev det ett intresse från en del att lära sig mera om Turning Torso i Malmö. Här fick vi in kartkunskap och ämnet geografi.  Vet ni kopplingen? Fundera på det annars. Tänk att allt hör samman ändå. Undra vart lektionen om Turning Torso leder oss.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *