Språkutvecklande arbetssätt i So och No:texter om vilda djur ute i världen

Språkutvecklande arbetssätt i No och So: 4-ruta blir till text

Vi fortsätter att arbeta med tema “världsdelarna” och skriva om djur ute i världen . Vi vill ha djur från världsdelarna Asien, Afrika, Sydamerika, Nordamerika, Europa och Oceanien. Sedan ska vi sätta ut djuren på världskartan.

Vi började med att skriva två och två om djur som fanns i Afrika. För att sedan skriva om djur i de andra världsdelarna som Asien, Sydamerika m.m  enda tills vi har  fått med alla världsdelar. Orangutangen valdes av några som bor i Asien.

Skrivprocess steg för steg:

Först titta på bilderna och läsa texten tillsammans.

Sedan fylla i 4-ruta  utifrån boken.

Skriva texten på datorn. Samma rubriker som i 4-rutan. Allt för att förtydliga!

 

 

 

2 reaktion på “Språkutvecklande arbetssätt i So och No:texter om vilda djur ute i världen”

  1. Hejsan Anette! Ursäkta att jag inte har svarat dig men det har varit lite mycket. Böckerna kommer från Gleerups förlag och ingår i en serie som heter “Mitt naturbibliotek”. Det finns om svenska djur, djur på savannen, svenska träd och blommor och mycket mer. Om du går in på gleerups hemsida och söker på mitt naturbibliotek komner de fram och ksn beställa dem där. De är fantastiskt bra. Vi har enbart jobbat med dessa böcker årskurs 1. Ha en härlig sommar! Hälsningar Cecilia Balk

  2. Hej!
    Du har så fina faktaböcker för barn. Var kommer de ifrån? Vad heter serien?

    //Anette

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *