Språkutvecklande arbetssätt i No

Jämföra livscykler och göra bläddror

Vi lär oss insekters livcykler och äppelträdets livscykel genom att göra bläddror, lägga  kort, skriva tidsord, jämföra olika livcykler,  och skriva och rita i 4 -rutor! Från bild, talat språk till textskrivande….ett brobygge mellan visuellt och talat språk till det skrivna språket.

Vi gör bläddror. Vi  skriver bakom varje flik vad som händer först äter du äpplet och det kommer ett frö. Fröet kommer i jorden. Sedan växer fröet.  Om det handlar om insektens livscykel, först blir det ägg, sedan blir det en larv…Vi får på så vis också in tidsorden!

img_1156

 

img_1157

Vi skriver en gemensam beskrivande text om äppelträdets livscykel med tidsorden och med begreppen som är de spåkliga målen, vi stryker under och ringar in dessa.

img_1173

Vi gör 4-rutor med insekters livscyklar. Ägg, larv, puppa och myra.

img_1166

img_1162

Eleverna får göra egna bläddror med olika insekters livcyklar där de ritar och skriver bakom flikarna.

img_1164

Vi jämför myrans och fjärilens livscyklar. Därefter jämför vi myrans och äppelträdets livscykel. Vad är likt och inte? Växter har också en livscykel precis som många andra t.e.x vi människor.

img_1140

img_1143

Vi kommer fram till att det finns många livscyklar som människan , björnen, trädet, blomman och grodans!

 

Cirkelmodellen- ett språkutvecklande arbetssätt.