Progressiv brainstorming i matematik

Progressiv brainstorming i matematik- Språkutvecklande arbetssätt och kooperativt lärande i matematik

Vi har arbetat med begreppet hälften i årskurs 1. Mitt syfte med progressiv brainstorming var att ta reda på vad eleverna har lärt sig och deras förståelse för begreppet hälften så här långt men också utveckla deras förståelse ytterligare.

Progressiv brainstorming  går till så att eleverna får parvis ett A3 med begreppet hälften skrivet och sedan för de tillsammans skriva med andra ord eller rita vad begreppet betyder. Sedan efter 5-10 minuter får paren gå till ett annat par som också i sin tur går till nästa och fortsätta fylla på deras papper. Alla paren går runt tills de har fyllt på alla pars papper.

Eleverna blir otroligt engagerade och tycker det är intressant. Jag blir överväldigad över elevernas kloka tankar och genomtänkta uttryckssätt och representationsformer som kommer fram i denna övning. De delar in pengar, klossar, äpplen, gubbar, nyckelpigor, träd i hälften och ofantligt mycket mer. Deras tankar och kunskaper tar vi vara på och utgår sedan från i undervisningen där vi kan utmana dem ytterligare.

Pojken ovanför ritar en rymdfarkost och delar den vågrätt. Jag frågar hon varför han inte delar den åt andra hållet istället då svarar han att ” att det röda är röken och den kan jag inte dela i hälften för det är rök( den röda pluppen till vänster)därför måste jag dela in den åt det hållet och visar med fingret på den vågrätta linjen”.

En flicka vill dela antalet 9 i hälften och prövar med pengar som ligger på bänken. Till slut säger hon att det går inte att dela nio i hälften. Men efter en stund lägger hon blyertspennan på den pengen som ligger i mitten och visar på att den går att dela den i två delar. Det blir 4 och en halv och sedan ritar hon upp det på pappret.

En annan elev skriver att hälften av 600 är 300. Många använder också skriftspråket då de skriver exempelvis att “hälften av 10 är 5”.

En flicka försöker dela sina fingrar på sin hand i hälften. Hon ritar upp sin hand på pappret och sedan säger hon att man måste skära fingret i två bitar för att det ska gå att dela in dem  hälften, därav pilarna. Det var väl en bra lösning;).

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *