Webbmöte 16 oktober 2017

Kort presentation av alla redaktörer, vilken ingång man jobbar med samt hur mycket tid var och en lägger på webben. Vi konstaterar att det skiljer sig en hel del med allt från dagligen till nån gång i veckan och kanske till och med någon gång per år. Behovet och viljan finns däremot att kunna lägga mer tid för webben.

Avveckling av vårt intranät ”Mitt”

Anna Andersson, verksamhetsutvecklare E-utvecklingskontoret informerade oss om avvecklingen av vårt nuvarande intranät ”Mitt”. Plattformen är gammal och är idag en säkerhetsrisk.

  • Användandet av ”Mitt” ser olika ut, en del förvaltningar använder ”Mitt” väldigt mycket, en del ingenting alls,
  • Miljö- och bygg samlar det mesta under G och ser till att varje nyanställd får en introduktion om var hen kan hitta information. Louise jobbar också med ett månadsblad som går ut till alla anställda via mejl.
  • Räddningstjänsten har en egen ”plattform” där de till exempel kan skicka ut sms, mejl och få en avisering att mottagaren har mottagit och läst.
  • Personal mejlar ut information till chefer, men är medvetna om att det är inte optimalt
  • Skolan kommer inte åt ”Mitt” då vi inte ligger i samma nät, men har ett behov av någon form av lösning.

Hur går vi vidare?

Anna kommer att ta en kontakt med verksamheterna och lyssna in önskemål och behov.
Fundera gärna vidare på hur ni idag arbetar som webbredaktörer, vad skulle kunna förenkla och hjälpa er? Det kan vara allt från fler funktioner, till tips och knep på hur olika arbetsverktyg fungerar. Om ni har tankar, önskemål, eller frågor om detta, hör av er till anna.andersson@hultsfred.se

E-tjänsteplattform (CesamH)

Jens Fridsén informerade om den gemensamma e- tjänsteplattformen där sju kommuner är med ifrån Kalmar län.
Målet med plattformen är att etablera *e-tjänster samt ”flytta” in de blanketter vi har idag på webben under ”Mina sidor”. Alla e-tjänster och blanketter kommer att finnas samlade på ett och samma ställe.

Musikskolan, synpunkten och felanmälan är först ut som e-tjänst.

Vi behöver er hjälp med att inventera era blanketter

  • Ni som har blanketter behöver så snabbt som möjligt inventera vilka de är och vilken som är deras målgrupp? (Invånare, invånare och anställd eller bara anställd) Mejla namn på blanketter och målgrupp till carola.e.roser@hultsfred.se
  • Alla blanketter ska inventeras och mappas enligt Ineras struktur
  • Blanketter kommer att standardiseras med Ineras blankett-tjänst

*e-tjänst= en digital tjänst där du exempelvis ansöker om ett bygglov när det passar dig bäst, dygnet runt, alla dagar i veckan, året om. Du kan enkelt följa ditt ”ärende” under ”Mina sidor”.

Övrigt

  • Funktionen ”sluta publicera” fungerar inte som den ska, vi kollar vad som hänt och återkommer när felet är åtgärdat.
  • Under november slutar google med sitt sök. Vi kopplar på relevansii som vi hade innan google sök.
  • Kolla gärna igenom era ”ej synliga inlägg” Ska de vara kvar eller kan de tas bort?

Närvarande: Joacim Fasth, Britt-Marie Nyberg, Jonas Hjalmarsson, Lena Carlsson, Louise Nelson, Susanne Svensson, Maria Bohlin, Anna Ahlgren, Emma Oscarsson, Annelie Ohlsson, Anita Gabrielsson, Ulrika Örmander, Jenni Leppelt, Emma Sellbrink, , Jens Fridsén, Anna Andersson, Carola Erenlöf Roser

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *