Webbmöte 31 oktober 2016

Närvarande: Emma , Conny , Maria, Susanne, Louise, Calle, Monika, Johan, Ann-Marie, Annelie, Lena, Johan, Joacim, Jonas, Carola.

Vad händer och har hänt på hultsfred.se

  • ny startsida med puffar. Ingångarna följer samma tänk. Steg två i detta är ingångssida per ingång. Där Omsorg & stöd är först ut
  • nytt utseende för presentation av nyheter och nyhetsarkiv
  • stöd för film finns (vimeo, youtube)
  • fortsatt utveckling kring menyn till vänster, kontakt i det blå fältet samt det gula fältet

SKL:s webbundersökning  ”Information till alla”

 

Nytt för i år är att varje kommun gör den själv, än har vi inte fått något resultat och vi vet inte vart den tar vägen nästa år. Kommer den att förändras på något sätt?

Plus med webben

  • bredden, man ser allt överskådligt på startsidan
  • den är ren, den blå rutan med kontaktuppgifter är tydlig
  • det går att dela in länkar i ett inlägg bra. Det vill säga sätta rubriker som se även, Blanketter med flera
  • läsbarheten. Bra typsnitt och storlek
  • bra att den hela tiden utvecklas
  • bra bilder som talar innehåll
  • det blir visuellt och tydligt med bilder
  • trevliga puffar
  • brödsmulan är bra och tydlig

Minus med webben

  • ingångarna (Invånare, besökare, företagare, politiker, inflyttare, anställd) uppfattar våra besökare dom? Behövs dom? Förstår man?
  • ingångarna (invånare, besökare..) syns dåligt
  • svårt att hitta blanketter
  • vid sök exempel efter ledighet kommer ÖSK:s blanketter först
  • mobil- ”hamburgermenyn” är svår att förstå
  • ÖSK har dubbel information och ibland är det olika innehåll.
  • gamla inlägg
  • för mycket information på startsidan
  • toppbilden  ”äter” för mycket information
  • var är ikonerna? (synpunkt, felanmälan med flera)
  • vi gömmer ”fler webbplatser”
  • söka efter kontakter blir ibland missvisande. Sök på ledighet och det blir tomt till vänster.
  • skilj på navigering och innehåll. Vad är vad?
  • mer renodlad
  • saknar kontakt i menyn till höger

Önskemål

  • när man söker kontakt borde en ruta med KC-kontakt dyka upp först
  • ändra strukturen för Hagadal
  • annan placering av kontakt så den blir tydligare och bättre
  • instruktionsfilmer för självservice
  • var ska vi placera filmer som produceras för anställda?
  • ”modern” publicering av protokoll och kallelser
  • verktyg för att beräkna avgifter (Omsorg & stöd)
  • hur kommunicerar vi med nyanlända? Är google translate tillräckligt tydligt. Länka om möjligt in till Information om Sverige
  • tydliggör ”Visa bara”
  • det blå och det gula fältet måste göras om

Kontext – verktyg som hjälper oss att granska texter och pdf-dokument

Kontext är en språktjänst som månadsvis granskar våra texter och pdf-dokument på webben.  Resultatet sammanställs till en överskådlig rapport (önskemål om rapport ingång för ingång) där du som redaktör exempelvis får en överskådlig blick över var ordet ”skall” används.
Textkontrollen baseras på aktuella skrivregler som Myndigheternas skrivregler, Regeringskansliets Svarta Lista, Svenska Skrivregler, TT-språket med flera.
Här ingår självklart också det viktiga fackspråket – hur ni beskriver och förklarar er verksamhet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *