Webbredaktörsmöte 4 december 2015

Genomgång av SKLs granskning

Alla ”nollor” vi har fått kan vi inte åtgärda på grund av att det är omöjligt eller att vi kanske helt enkelt inte vill.
Sammanställning skickas ut där vi vill att ni svarar på vad som kan åtgärdas el-ler varför ni inte kan åtgärda nollorna.

SKL ställer kompletta frågor, exempel ”Vem är kommunchef”
Google blir bättre och bättre och klarar hantera denna typ av sökning.
Därför har vi skapet en ny funktion i wordpress

  • Formulera en fråga som inlägget svarar på. Exempel ”När är fritidsgården öppen”, ”Vad kostar en förskoleplats”
  • Frågan hamnar längst ner under inlägget när inlägget är publicerat.
  • Fungerar synonymer här? Det vill säga googlar jag ”Vad kostar en dagisplats?” får jag då träff på ”Vad kostar en förskoleplats?”
Ghostrec
  • Tekniskt så har den funkat dåligt
  • Svårt att hitta allt
  • Ska naturreservat finnas med? Förväntan att bara våra ”egna” ska finnas.
Userneeds
  • Undersökning där man får svara på frågor vad man tycker om hultsfred.se
  • 717 svar har hitintills kommit in
  • Svara gärna!
Granska era inlägg
  • 162 inlägg väntar på granskning
  • När du granskar så är det viktigt att du bockar i rutan ” Jag har granskat inlägget”
  • Ta för vana att alltid läsa igenom texten innan du uppdaterar.
Sätt Alt-text på bilder och dokument

Tänk att en synskadad/blind ska förstå vad bilder föreställer eller vad dokumentet handlar om.

Städa bland dokument och bilder

Ta bort inaktuella bilder och gamla dokument
Önskemål att vi kan se vart bilder och dokument är kopplade

Saknar du något?
  • Anmälningsformulär
  • Funktion som gör att man enkelt kan anmäla om misstänkt matförgiftning. I dag ringer man in om misstankar, Louise
  • Ingång till ”jobba hos oss” en sida som beskriver hur bra vi är, hur är det att jobba hos oss, vilka tjänster finns och vad har vi behov av?
  • Problem att alla blanketter ligger i olika inlägg. Önskemål om att alla blanketter ska ligga på ett och samma ställe och att det ska vara enkelt att hitta dit. Det är så idag men folk vet inte om eller glömmer bort hur man hittar dem.
  • Problem med bilder, får dem inte synliga
  • Biblioteket ska göra sin sida responsiv. Ligger i dag hos Arena. Talsyn-tesen är igång. Svårt med tillgängligheten på grund av att leverantören inte hänger med
  • E-tjänster för skolan (kommer att komma lagkrav på)
  • Önskemål om ”snyggare” presentation för kontaktlista om man inte har bild
  • Saknar ikonstöd för synpunkt, felanmälan blanketter med flera. Kolla stockholm.se. Kan vi göra liknande hos oss?
  • Helsingborg.se har en sparsam förstasida. Det finns en vinning med det.
  • Upplever vår startsida som rörig och för mycket text. Ska det vara så många nyheter?
  • Det får inte vara för mycket text i puffarna.
  • Sökrutan ”drunknar” placera den i bilden istället.
  • Uppdatera Kontaktcenter (KC) vad som händer. KC informerar förvaltningar vad som saknas.
  • Svårt att hitta telefonnummer. Alla telefonnummer finns inte med. Frida tar med sig frågan till Camilla. Emådalsskolans kök är ett exempel
  • Informera oss redaktörer när det sker något nytt
  • Fastighetswebb för HKIAB på lokaler.hultsfred.se. På sikt ska alla lokaler in
  • Hur hittar vi förtroendevalda? Thorbjörn och Johan tittar på om detta kan förbättras
  • Saknar information om hållbarhetsarbete, taxor.
  • Presentation av alla resultat av livsmedelskontroller, kollar hur andra kommuner har gjort för att presentera dessa
  •  Lägger vi telefonnummer i inlägget blir de inte klickbara. Hur löser vi detta? Går det att programmera så att det den blir klickbar? Ska vi ändra vårt tidigare beslut att lägga alla som kontakt? Om inte vart drar vi gränsen?
Kategorier

Var sparsam med kategorier. Kategori ”invånare” behöver inte kryssas i för att få inlägget synligt.

Finns svaren på webben

När blir FAQ färdig?

Översättning till andra språk
  • Arabiska är största språket i skolan
  • Kultur- och fritids blanketter, föreningsbidrag
  • Hur går en borgerlig vigsel till?
  • Simhallens regler?
  • Hur gör vi för att hålla det uppdaterat? Kan informationen vara generell och statisk?
  • Faktablad att dela ut istället. Hagadal har en del redan idag
  • Finns det någon central tjänst på SKL som kan hjälpa till?
  • Kolla sodertalje.se
Facebook

Snabb kanal, vi får ut information snabbt
Tipsa gärna vad vi kan lägga ut.
Finns det behov av att samla den gruppen? Mejla ut tips till gruppen istället

Övrigt

Pixabay.com- Här kan du hitta gratis bilder!

Mitt

Rensa det som är inaktuellt

E-tjänst för resebeställning är på gång för internt bruk.

Närvarande:
Johan Klavins
Lena Carlsson
Calle Ljungberg
Susanne Svensson
Maria Bolin
Annelie Ohlsson
Conny Karlsson Örnros
Louise Nelson
Sebastian Bergström
Ulrika Örmander
Anna Ahlgren
Johan Sandell
Fredrik Madestam
Frida Bieberbach
Ann-Marie Blixt
Jenni Leppelt
Yvonne Knutsson
Helene Nilsson
Thorbjörn Svahn
Carola Erenlöf Roser

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *