Bingo!

IMG_1661IMG_1660

Vi jobbar för tillfället med talområdet 1-5 i vår klass. Vi lär oss forma siffrorna, koppla siffra till antal, talets grannar och dela upp talen bland annat. På skolplus.se hittade jag ett bingo som tränar antalsuppfattning. Ett ”spel” som slukar eleverna och de funderar inte en sekund på hur mycket de räknar och tänker matte medan de spelar. Efteråt skrattar de och tycker det var ett roligt sätt att träna matte på! Testa du också!

Livet i bokstavslandet!

I min klass jobbar vi med en ny bokstav varje vecka! Vi har avverkat bokstaven Ii och bokstaven Vv. Nästa vecka väntar bokstaven Aa och sedan bokstaven Ss. Jag börjar alltid med dessa fyra för att tillsammans kan man ljuda ihop vi och sa som är bra ord att kunna när man jobbar med texter som vi själva skriver i klassen. Det går fort tills alla kan läsa i alla fall några ord förutom sitt och kompisarnas namn. Bokstaven Ii är bra att börja med för den är lätt att forma och alla kan känna att de får en bra start in i bokstavsvärlden!

När vi startar upp veckan börjar vi alltid med att kolla på Livet i bokstavslandet! En helt fantastisk serie likande Fem myror är fler än fyra elefanter! På Utbildningsradions hemsida finns alla avsnitt precis som på AV-media. På utbildningsradions hemsida finns även en lärarhandledning med tips och ideér på hur man kan jobba med bokstäverna och avsnitten! Och det bästa av allt: eleverna älskar det!

Logiska block!

IMG_1695

På vår skola, långt ner i källaren där saker och ting är som dammigast finns en riktig guldgruva! Logiska block! Påsar med massor av geometriska figurer i olika storlekar, färger och tjocklekar. Jag använder dem ofta till sorteringsövningar med eleverna, men också till att bygga och fortsätta mönster med! Leta på er skola med! De finns säkert någonstans och kan användas till mycket!

Vi är som pusselbitar!

Första dagen i ettan fick mina elever varsin pusselbit! De fick i uppgift att färglägga hela pusselbiten. Någonstans skulle deras namn finnas och när man tittade på pusselbiten skulle man förstå vad de tyckte om för något. Hela pusselbiten skulle vara färglagd, så lite vitt som möjligt skulle finnas.

När alla pusselbitar var klara pratade vi om vad ett pussel är. Hur man gör när man pusslar. Vad händer om en pusselbit fattas? Samtalet som blev väldigt intressant landade i att vi är som pusselbitar! Alla i klassen behövs för att vi ska bli vi!IMG_1659

Nu sitter vårt pussel på dörren in till klassrummet och påminner oss om att vi alla behövs!

Pusselbitarna hittade jag på skolplus.se

Glänta gärna på dörren och ta del av tips och idéer från mitt klassrum!