Att skriva sig till läsning!

Ända sedan jag gick lärarutbildningen har jag trott starkt på att plocka godbitar från olika undervisningssätt, metoder och läroböcker. Sällan hittar jag något som passar mig rakt av. Får jag plocka de delar som verkligen känns rätt för mig och göra det hela till min egna pedagogik tror jag att mina elever lär sig bäst. En del tror mottsatsen, att man ska vara en pedagogik trogen.

När jag jobbar med läs- och skrivinlärning lär jag mina barn att ljuda. Vi går noga igenom bokstäverna och lär oss bokstävernas namn och ljud. Vi lär oss också ordbilder. Små korta ord som barnen ska kunna läsa som en bild, utan att behöva ljuda samman dem, tex han, hon, den, det och, jag, du. Att slippa ljuda samman dessa vanligt förekommande ord ger mer flyt i läsningen.

Jag använder mig gärna av LTG-metoden också, Läsning på talets grund, då vi skriver gemensamma texter om något som vi gjort eller sett tillsammans. Texter som vi sedan jobbar med på olika sätt, letar bokstäver eller ord, klipper sönder och lägger ihop. I LTG-jobbet kan man få in många språkövningar och eleverna ser hur jag bygger upp en text med stor bokstav i början av meningarna och punkt i slutet. Många samtal runt själva texten kommer naturligt.

Under min senaste mammaledighet fick jag upp ögonen för en ny metod som känns mycket intressant, nämligen ”att skriva sig till läsning”, ASL. När jag nu jobbar med läs- och skrivinlärning med mina ettor har jag låtit ASL på inspirera delar av min undervisning. Jag har inte varit så modig att jag låtit mina elever få släppa pennan helt och hållet, som är en av ASL:s grundtankar. Däremot låter jag mina elever få jobba med datorn vid flera skrivtillfällen i veckan. Vi kommer då förbi ett stort hinder vad det gäller skrivandet, att inte behöva forma bokstäverna med pennan. Alla elever kan skriva texter med fina bokstäver oavsett hur pass finmotoriskt utvecklad du är. Och oj vilken kapasitet dessa små ettor har! Redan ett par veckor in på höstterminen och alla elever skriver texter med flera meningar som vi sedan kan skriva ut och illustrera! Det går inte ta miste på lyckan att ha skrivit en fint formad text som alla kan läsa!

Andra godbitar som jag plockar in från ASL-metoden är deras olika redovisningsformer. Alla texter ska ha en mottagare, ska bli synlig för många, ska läsas upp! Detta är svårt och tar mycket tid, men känns väldigt viktigt! Här har jag en hel del att jobba på, tvinga mig själv att ta tiden till detta. Vi har skrivarkompisar som vi sitter ihop med och pratar om det vi ska skriva, hjälper varandra och skriver det som kompisen berättar. På så sätt blir man delaktig i processen hela tiden.

Efter en dags VAB och lite ASL-läsande när sjuklingen sover är jag redo att börja jobba in fler ASL-tankar i mitt arbetssätt, mer om det kommer ni få läsa senare. Så länge måste jag tipsa om Erika Lövgrens böcker ”Med datorn som skrivverktyg – språk, motorik och bokstavsformer” och ”Med datorn som skrivverktyg – vad? hur? varför?” där kan man få många tips och idéer om man vill komma igång med ASL.

Bingo!

IMG_1661IMG_1660

Vi jobbar för tillfället med talområdet 1-5 i vår klass. Vi lär oss forma siffrorna, koppla siffra till antal, talets grannar och dela upp talen bland annat. På skolplus.se hittade jag ett bingo som tränar antalsuppfattning. Ett ”spel” som slukar eleverna och de funderar inte en sekund på hur mycket de räknar och tänker matte medan de spelar. Efteråt skrattar de och tycker det var ett roligt sätt att träna matte på! Testa du också!

Livet i bokstavslandet!

I min klass jobbar vi med en ny bokstav varje vecka! Vi har avverkat bokstaven Ii och bokstaven Vv. Nästa vecka väntar bokstaven Aa och sedan bokstaven Ss. Jag börjar alltid med dessa fyra för att tillsammans kan man ljuda ihop vi och sa som är bra ord att kunna när man jobbar med texter som vi själva skriver i klassen. Det går fort tills alla kan läsa i alla fall några ord förutom sitt och kompisarnas namn. Bokstaven Ii är bra att börja med för den är lätt att forma och alla kan känna att de får en bra start in i bokstavsvärlden!

När vi startar upp veckan börjar vi alltid med att kolla på Livet i bokstavslandet! En helt fantastisk serie likande Fem myror är fler än fyra elefanter! På Utbildningsradions hemsida finns alla avsnitt precis som på AV-media. På utbildningsradions hemsida finns även en lärarhandledning med tips och ideér på hur man kan jobba med bokstäverna och avsnitten! Och det bästa av allt: eleverna älskar det!

Logiska block!

IMG_1695

På vår skola, långt ner i källaren där saker och ting är som dammigast finns en riktig guldgruva! Logiska block! Påsar med massor av geometriska figurer i olika storlekar, färger och tjocklekar. Jag använder dem ofta till sorteringsövningar med eleverna, men också till att bygga och fortsätta mönster med! Leta på er skola med! De finns säkert någonstans och kan användas till mycket!

Vi är som pusselbitar!

Första dagen i ettan fick mina elever varsin pusselbit! De fick i uppgift att färglägga hela pusselbiten. Någonstans skulle deras namn finnas och när man tittade på pusselbiten skulle man förstå vad de tyckte om för något. Hela pusselbiten skulle vara färglagd, så lite vitt som möjligt skulle finnas.

När alla pusselbitar var klara pratade vi om vad ett pussel är. Hur man gör när man pusslar. Vad händer om en pusselbit fattas? Samtalet som blev väldigt intressant landade i att vi är som pusselbitar! Alla i klassen behövs för att vi ska bli vi!IMG_1659

Nu sitter vårt pussel på dörren in till klassrummet och påminner oss om att vi alla behövs!

Pusselbitarna hittade jag på skolplus.se

Glänta gärna på dörren och ta del av tips och idéer från mitt klassrum!