Vatten!

Idag hade år 1-3 temadag om vatten. Vi delade in barnen i fyra grupper och hade fyra olika stationer. På varje station fick eleverna göra olika experiment om vatten. På en station fick de undersöka en isbit och sedan se hur man kan smälta den. På en annan station fick man undersöka om olika saker flyter eller sjunker i vatten. På tredje stationen fick de gissa vid vilken temperatur vatten kokar och sedan mäta om detta stämde. Man fick också fundera över vad det är för ”rök” som stiger upp ur grytan när vattnet blir varmt. Till sist fick de även fundera över var någonstans vatten finns och med enkla försök se att vatten även finns i kroppen.

Detta blev uppstarten för min klass med ett litet vattentema. Vi ska nu jobba med vattnets olika faser i klassrummet, vattnets kretslopp och repetera de försök vi gjort. Om några veckor blir det en ny temadag där vi knyter ihop de kunskaper vi fått om vatten, och knyter dem till bild och matematikämnet. Efter det kommer vi skriva en faktatext om vatten som avslutning på vårt arbete!

Matematik i verkligheten!

Idag har vi fått känna på varför man ska kunna matte. Varför ska man känna igen siffrorna? Varför ska man kunna räkna? Varför ska man lära sig räkna med pengar? Jo om du ska gå till affären måste du kunna lämna fram rätt antal pengar! Och du måste veta hur mycket sakerna kostar! Och du måste kunna räkna ut hur mycket sakerna du ska handla kostar så du vet om dina pengar räcker!

Vi byggde två affärer i klassrummet. En frukt och gott affär och en leksaksaffär.

image image

I varje affär jobbade två barn med att hjälpas åt att ta betalt. Första uppgiften var att gå och handla en sak. Det gällde att kunna lämna fram rätt antal pengar. Andra uppgiften var att ta med sig 10 kr och gå och köpa två saker i affären. Vilka saker kan man köpa för att pengarna ska räcka? När man hade varit och handlat fick man rita en räknesaga om det man handlat och skriva ner händelsen med räknespråket. En rolig mattelektion tyckte vi och det handlades flera gånger om i affären!

Veckans bokstav!

Den här veckan står bokstaven Ee på schemat. Vi har dragit igång vårt arbete med bokstaven sett bokstavslandet, skrivit ordlistor, påbörjat bokstavsschemat och börjat ta oss runt på våra stationer. Den här veckan bygger vi Eiffeltorn, pysslar elefanter och skriver meningar om sådant som är enkelt!

image

image

image

 

Författare till sin egen läsläxa!

Idag har eleverna fått skriva sin egen läsläxa. De fick alla ordbilder vi jobbat med i klassen och som eleverna ska kunna läsa som en bild, utan att ljuda. De fick också en hög med ord som de kan ljuda samman med hjälp av de bokstäver vi jobbat med.

Två och två pusslade de ihop meningar med hjälp av orden. När de fått ihop meningarna skrev de dem på datorn. Spännande samtal om ordningsföljd, meningar och frågor dök upp i skrivarparen. Härligt arbete att följa!

image

När lektionen var slut hade alla skrivarpar fått ihop en egen läsläxa. Kända ord och bokstäver som alla kan läsa. Och stolta elever som får ta hem en egen text och läsa på!

image

Faktatext om älgar!

På fredagen började vi morgonen med att göra en tankekarta, vad kan vi om älgen. Det blev en hel del på tavlan! Efter det såg vi en film om älgen och läste två faktatexter om älgen och tittade på bilder. Vi pratade om ord och begrepp. Tillslut fyllde vi gemensamt i en sexfältare.

Tidigare har eleverna endast skapat text med en given början på meningen. Tex ”Vi längtar till…” Endast när de skriver ordremsor avslutar de med en egenskapad mening. Idag skulle de helt fritt utifrån sexfältaren skapa en faktatext med minst sex meningar, en från varje ruta.

Skrivarparen fick en dator och satt igång. Till en början hade några par svårt att greppa vad en mening var och ville gärna bara skriva ord, men snart kunde de tillsammans lösa problemet och första meningen tog form på skärmen. Tiden gick fort  och snart var det dags för mat. Texterna fick sparas och vi får fortsätta vårt arbete nästa vecka.

Att skriva vid dator i helklass, även om de jobbar i skrivarpar, fick jag än en gång kvitto på är alldeles för stressigt. Jag flyger runt i klassrummet och det blir surrigt och oroligt. Jag måste komma på en bättre lösning. Hjärnan går på högvarv för att utforma nått sorts starionssystem som kan rulla, vara självgående men ändå givande med bara mig som lärare i klassrummet… Tips mottages gärna!

Det märktes också tydligt att jag missade planeringsstadiet innan eleverna började skriva. Skrivandet rullar på så mycket bättre när skrivarparen pratat ihop sig om sin text innan.

Positivt i det hela var iallafall att jag fick in ännu en skrivuppgift denna vecka!

Nästa vecka får det bli nya tag! Lite bättre varje dag!

 

Älgparken!

I onsdags besökte vi älgparken. Underbar utflykt! Det är majestätiska djur de där älgarna! Hela 17 st fanns det i parken! Allt från små kalvar till stora mäktiga tjurar. De kom sakta lufsande fram till stängslet när över 30 glada 6-7 åringar kom springandes mot dem med äpple och kvistar! Så tama att många barn vågade både klappa och känna på hornen.

image

Vi studerade dem noga, hur de ser ut, rör sig, äter och så vidare.

Hemma i klassrummet gjorde vi en diktering om vår upplevelse. En och en letade eleverna ordbilder och bokstaven Ää. Sen läste de texten och strök under de ord de kunde läsa. Alla elever fick tillfälle att läsa texten tillsammans med mig. Till sist illustrerades texten.

image

Älgjakt!

Idag blev vi inbjudna på älgjakt tillsammans med förskoleklassen. Tidigare i veckan har eleverna fått tillverka en älg. Målat, namnat, plastat och klippt. Idag hade älgarna sprungit ut i skogen. Eleverna laddade med ”Emilbysse” eller ”pinnbysse” gav sig i väg på älgjakt. Det gällde att hitta sin älg ute i skogen. Skrika ”pang, jag har skjutit min älg!”

IMG_1900[1]

Bokstaven Ää!

Den här veckan är bokstaven Ää i fokus. Passar bra då älgjakten drar igång denna vecka. Vi låter därmed hela veckan inspireras av vår bokstav och älgjakten! Idag har vi haft vårt vanliga stationspass med pyssel, bygg och skrivövningar.

IMG_1887[1] IMG_1909[1]

IMG_1886[1] IMG_1888[1]

IMG_1910[1]

Vi har även hunnit med lite älgjakt i skogen precis utanför skolgården. I morgon åker vi till Målilla Älgpark och tittar på älgar och grillar korv. På torsdag skriver vi en gemensam text om älgparken  och jobbar med den. På fredag ser vi älgfilm, läser faktatexter och skriver egna faktatexter! Mer inlägg om veckan kommer!

Glänta gärna på dörren och ta del av tips och idéer från mitt klassrum!