PP-vägg!

För att göra eleverna medvetna om vilka mål vi jobbar mot och vad jag kommer bedöma i de skriftliga omdömena har jag gjort en PP-vägg i mitt klassrum. Så småningom är meningen att eleverna ska få vara med och bestämma arbetssätt och begömningssätt, men just nu nöjer vi oss med att vänja oss vid olika sätt att lära oss och olika sätt att redovisa våra kunskaper!

Längst upp på PP-väggen finns inledningen till arbetsområdet.

image image image

Efter det kommer de kunskapskrav som kommer bedömas efter detta arbetsområdet. Sedan kommer mina konkretiserade mål.

image image image

Till sist kommer arbetssätt och redovisningssätt i bildform.

image image

image

För tillfället har jag tre arbetsområden igång i klassen. Jag lär mig läsa och skriva. Addition inom talområdet 0-10. Gemensamt naturtema.

Varje lektion börjar vi vid PP väggen. Vilket/vilka mål ska den här lektionen handla om? Vilket arbetssätt använder vi idag? Lektionen avslutas också vid PP-väggen. Har vi nått målet? Kom vi närmare målet?

Läs även Malins PPlugg om du är sugen på att få mer tips och idéer om PP-väggar och hur man gör eleverna medvetna om mål och få mer elevinflytande i planeringsstadiet! Hon är superduktig på detta!!!

LTG? ASL? Läs- och skrivinlärning!

I onsdags skrev vi en gemensam text om vår dag vi hade i skogen förra veckan! Alla elever fick berätta något om dagen. Det blev till en mening i vår text. Tretton meningar som blev vår berättelse om vår gemensamma upplevelse. Rubrik diskuterades och bestämdes. Vi pratade om meningar, stor bokstav och punkt. Vi pratade meningar, ord och mellanrum. Vi kikade på bokstäver vi känner igen och nya bokstäver.

När texten är klar, utskriven i 13 ex, börjar efterarbetet! Den här gången letade vi efter och ringade in några ordbilder vi jobbat med och haft i läxa! Sedan fick man stryka under det man kunde läsa i texten och slutligen illustrera den. Tillsammans med varje elev lästes sedan texten.

IMG_1849[1]

En dag i skogen!

Förra veckan hade vi utedag! År 1, 2 och 3 tågade alla iväg till skogen och spenderade dagen där. Vi gick tipspromenad som handlade om Allemansrätten, vi letade svampar och kollade in svampens delar och vilken grupp den tillhörde, vi letade småkryp och försökte artbestämma och vi håvade i vattenbrynet och försökte artbestämma där också. En mycket lyckad dag! Att få fika och grilla hamburgare ute är inte heller fel, det är det inte!

image image

image image

 

Sista stationen och redovisning!

image

I torsdags gjorde alla elever sin sista station! En mycket lyckad första rundan med detta arbetssätt. Kändes bra att få mer tid med varje skrivarpar när texterna tog form! Och eleverna tyckte det var roligt att skriva, pyssla och bygga. Efter stationerna delade jag upp eleverna i två grupper, en elev från varje skrivarpar i varje grupp. I gruppen fick man läsa upp sin text och visa sina bilder. Många tyckte det var skönt att få redovisa i grupp istället för i helklass. Efter detta hamnade alla texter i vårt bibiliotek för andra att låna!

ASL-stationsjobb!

IMG_1803

Idag drog jag igång våra första stationspass med ASL-inspirerat arbete. Oj så spännande och bra det blev! Eleverna var uppdelade på tre stationer, en byggstation, en pyssel/motorikstation och en skrivarstation. Veckans bokstav är L och idag byggdes det labyrinter , pysslades lejon och skrevs ”Vi längtar till…” meningar. Efter en kort genomgång av stationerna fick varje grupp jobba ca 20 minuter per station. Jag fanns vid datorerna. Där ägnade vid god tid åt att prata och planera vad vi skulle skriva innan vi satt igång.

IMG_1809

Medan eleverna skrev gick jag och kollade läget på byggstationen. Där byggdes det med stor entusiasm!

IMG_1817IMG_1813

På pysselstationen tog Amanda hand om  barnen och lejonen tog snabbt form.

IMG_1810 IMG_1815

När texterna blev klara klipptes texten ut, illustrerades och monterades på färgat papper. Blev man klar på någon station fanns det olika mandalas att välja mellan.

Idag hann alla elever vara på två stationer. På torsdag får man göra sin sista station och då ska man också få tillfälle att redovisa sin text för klassen!

 

Bokstavsschema!

Efter vår introduktionslektion finns det minst två bokstavsschema lektioner per vecka. Då jobbar vi med vårt bokstavsschema som jag minskat ner kraftigt i år från förra gången jag hade en etta. Varför då? För att jag tyckte att jag la galet mycket tid på att forma dessa bokstäver förra vändan! Och för att göra plats för ett mer ASL-inspirerat arbetssätt.

IMG_1821

Men vad har jag behållit i mitt bokstavsschema då? Vi börjar med att spåra bokstaven med fingret, sedan med kritor. Vi letar och ringar in bokstäver. Efter det är det dags att skriva bokstäver på lösblad och sedan färglägga bilden. Bokstavsboken får avsluta det hela.

När alla dessa steg är färdiga är man klar med sitt bokstavsjobb för denna veckan. Då får man jobba vidare med sin blommabok! Vad det är för nått får bli ett annat inlägg!

Bokstavsintroduktion!

På måndagsmorgonen introducerar jag en ny bokstav! Det sker för det mesta på ett ungefär på samma sätt, med små variationer.

Ibland har jag med en tygpåse där jag plockar fram lite väl valda saker som alla börjar på den aktuella bokstaven. Det gäller för eleverna att klura ut vilken bokstav det handlar om. Ibland sjunger vi lite sånger på morgonen med anknytning till bokstaven och eleverna ska gissa vilken bokstav jag är ute efter.

IMG_1822[1]

Därefter letar vi efter bokstaven i alfabetet som sitter uppsatt över tavlan i klassrummet. Det gäller för eleverna att berätta för de andra var bokstaven finns någonstans. Ex: den finns efter c, den finns före e, den finns mellan c och e, den finns på fjärde plats, den finns under dockan, den finns över talet 14. En övning som tränar lägesord och ordningstal.

Efter det pratar vi om hur bokstaven låter, hur man formar munnen för att kunna säga bokstaven och hur det känns i munnen när man säger den. Eftersom jag inte släppt bokstavsformandet helt och hållet och skriver med pennan fortfarande så är nästa steg att forma bokstaven. Det gör vi med stora rörelser med hela kroppen först, för att sedan minska rörelserna och till slut landa i att spåra med fingret på bänken.

Efter denna introduktion letar vi efter ord där bokstaven finns i. Vi lyssnar var någonstans i ordet bokstaven finns, början, mitten eller i slutet. Vi skriver orden på tavlan. När tavlan börjar bli full med ord tittar vi på ”Livet i bokstavslandet”. Medan eleverna är uppslukade i Bokstavslandets fortrollande värld startar jag upp datorer, loggar in och startar cd-ord och Word. När programmet är slut hämtar varje skrivpar sig en dator och sätter sig och skriver 6-8 ord där veckans bokstav finns med. De elever som behöver lite hjälp kan titta på tavlan för inspiration eller så spånar man vidare tillsammans med kompisen. Den ena säger ett ord, den andra skriver, båda är engagerade.

IMG_1819

När ordlistan är färdig ska den illustreras, sedan klippas ut och monteras upp på färgat papper. Tillslut hamnar den i vårt egna bibliotek!

Bibliotek!

IMG_1781[1]

Tänk vad en enkel tråd och några klädnypor kan göra! Här hänger vi upp texter och ordremsor som vi illustrerat och monterat i vårt ASL-jobb. När man får en liten stund över kan man gå och låna en text och läsa den på sin plats. Väldigt uppskattat, både att få hänga upp sitt färdiga arbete och att få gå till vårt eget bibliotek!

Glänta gärna på dörren och ta del av tips och idéer från mitt klassrum!