LTG? ASL? Läs- och skrivinlärning!

I onsdags skrev vi en gemensam text om vår dag vi hade i skogen förra veckan! Alla elever fick berätta något om dagen. Det blev till en mening i vår text. Tretton meningar som blev vår berättelse om vår gemensamma upplevelse. Rubrik diskuterades och bestämdes. Vi pratade om meningar, stor bokstav och punkt. Vi pratade meningar, ord och mellanrum. Vi kikade på bokstäver vi känner igen och nya bokstäver.

När texten är klar, utskriven i 13 ex, börjar efterarbetet! Den här gången letade vi efter och ringade in några ordbilder vi jobbat med och haft i läxa! Sedan fick man stryka under det man kunde läsa i texten och slutligen illustrera den. Tillsammans med varje elev lästes sedan texten.

IMG_1849[1]

En dag i skogen!

Förra veckan hade vi utedag! År 1, 2 och 3 tågade alla iväg till skogen och spenderade dagen där. Vi gick tipspromenad som handlade om Allemansrätten, vi letade svampar och kollade in svampens delar och vilken grupp den tillhörde, vi letade småkryp och försökte artbestämma och vi håvade i vattenbrynet och försökte artbestämma där också. En mycket lyckad dag! Att få fika och grilla hamburgare ute är inte heller fel, det är det inte!

image image

image image

 

Sista stationen och redovisning!

image

I torsdags gjorde alla elever sin sista station! En mycket lyckad första rundan med detta arbetssätt. Kändes bra att få mer tid med varje skrivarpar när texterna tog form! Och eleverna tyckte det var roligt att skriva, pyssla och bygga. Efter stationerna delade jag upp eleverna i två grupper, en elev från varje skrivarpar i varje grupp. I gruppen fick man läsa upp sin text och visa sina bilder. Många tyckte det var skönt att få redovisa i grupp istället för i helklass. Efter detta hamnade alla texter i vårt bibiliotek för andra att låna!

ASL-stationsjobb!

IMG_1803

Idag drog jag igång våra första stationspass med ASL-inspirerat arbete. Oj så spännande och bra det blev! Eleverna var uppdelade på tre stationer, en byggstation, en pyssel/motorikstation och en skrivarstation. Veckans bokstav är L och idag byggdes det labyrinter , pysslades lejon och skrevs ”Vi längtar till…” meningar. Efter en kort genomgång av stationerna fick varje grupp jobba ca 20 minuter per station. Jag fanns vid datorerna. Där ägnade vid god tid åt att prata och planera vad vi skulle skriva innan vi satt igång.

IMG_1809

Medan eleverna skrev gick jag och kollade läget på byggstationen. Där byggdes det med stor entusiasm!

IMG_1817IMG_1813

På pysselstationen tog Amanda hand om  barnen och lejonen tog snabbt form.

IMG_1810 IMG_1815

När texterna blev klara klipptes texten ut, illustrerades och monterades på färgat papper. Blev man klar på någon station fanns det olika mandalas att välja mellan.

Idag hann alla elever vara på två stationer. På torsdag får man göra sin sista station och då ska man också få tillfälle att redovisa sin text för klassen!

 

Bokstavsschema!

Efter vår introduktionslektion finns det minst två bokstavsschema lektioner per vecka. Då jobbar vi med vårt bokstavsschema som jag minskat ner kraftigt i år från förra gången jag hade en etta. Varför då? För att jag tyckte att jag la galet mycket tid på att forma dessa bokstäver förra vändan! Och för att göra plats för ett mer ASL-inspirerat arbetssätt.

IMG_1821

Men vad har jag behållit i mitt bokstavsschema då? Vi börjar med att spåra bokstaven med fingret, sedan med kritor. Vi letar och ringar in bokstäver. Efter det är det dags att skriva bokstäver på lösblad och sedan färglägga bilden. Bokstavsboken får avsluta det hela.

När alla dessa steg är färdiga är man klar med sitt bokstavsjobb för denna veckan. Då får man jobba vidare med sin blommabok! Vad det är för nått får bli ett annat inlägg!

Bokstavsintroduktion!

På måndagsmorgonen introducerar jag en ny bokstav! Det sker för det mesta på ett ungefär på samma sätt, med små variationer.

Ibland har jag med en tygpåse där jag plockar fram lite väl valda saker som alla börjar på den aktuella bokstaven. Det gäller för eleverna att klura ut vilken bokstav det handlar om. Ibland sjunger vi lite sånger på morgonen med anknytning till bokstaven och eleverna ska gissa vilken bokstav jag är ute efter.

IMG_1822[1]

Därefter letar vi efter bokstaven i alfabetet som sitter uppsatt över tavlan i klassrummet. Det gäller för eleverna att berätta för de andra var bokstaven finns någonstans. Ex: den finns efter c, den finns före e, den finns mellan c och e, den finns på fjärde plats, den finns under dockan, den finns över talet 14. En övning som tränar lägesord och ordningstal.

Efter det pratar vi om hur bokstaven låter, hur man formar munnen för att kunna säga bokstaven och hur det känns i munnen när man säger den. Eftersom jag inte släppt bokstavsformandet helt och hållet och skriver med pennan fortfarande så är nästa steg att forma bokstaven. Det gör vi med stora rörelser med hela kroppen först, för att sedan minska rörelserna och till slut landa i att spåra med fingret på bänken.

Efter denna introduktion letar vi efter ord där bokstaven finns i. Vi lyssnar var någonstans i ordet bokstaven finns, början, mitten eller i slutet. Vi skriver orden på tavlan. När tavlan börjar bli full med ord tittar vi på ”Livet i bokstavslandet”. Medan eleverna är uppslukade i Bokstavslandets fortrollande värld startar jag upp datorer, loggar in och startar cd-ord och Word. När programmet är slut hämtar varje skrivpar sig en dator och sätter sig och skriver 6-8 ord där veckans bokstav finns med. De elever som behöver lite hjälp kan titta på tavlan för inspiration eller så spånar man vidare tillsammans med kompisen. Den ena säger ett ord, den andra skriver, båda är engagerade.

IMG_1819

När ordlistan är färdig ska den illustreras, sedan klippas ut och monteras upp på färgat papper. Tillslut hamnar den i vårt egna bibliotek!

Bibliotek!

IMG_1781[1]

Tänk vad en enkel tråd och några klädnypor kan göra! Här hänger vi upp texter och ordremsor som vi illustrerat och monterat i vårt ASL-jobb. När man får en liten stund över kan man gå och låna en text och läsa den på sin plats. Väldigt uppskattat, både att få hänga upp sitt färdiga arbete och att få gå till vårt eget bibliotek!

ASL – vad hände sedan?

Efter första veckan kändes det bra att ha kommit igång med ASL-arbetet. Jag var fast besluten att jobba vidare även om lektioner med alla barnen i par vid en dator var mer än stressiga för mig. Vi fick igång cd-ord på datorerna och snart ljudades det och lästes kors och tvärs i klassrummet. Tyvärr har vi inte möjligheten att koppla in två hörlurar på varje dator än, så ska vi ha cd-ord igång så får det bli så att alla hör allas datorer läsa. Lite surrigt, men eleverna gillar det och de upptäcker snabbt när de skriver fel. Jag upplever att det gjort texterna lite bättre då de får sin text upplästa.  Vi har skrivit texter om vår familj, om vårt besök på Virserums konsthall och om saker man kan göra på rasten.  I efterhand är jag lite missnöjd med att jag inte hittat tiden att låta eleverna redovisa sina texter. Det är ju en väldigt viktig del i ASL-arbetet och den har jag inte fått till. Jag känner mig heller inte nöjd med upplägget på lektionerna, att alla jobbar med datorerna samtidigt. Det gör att jag hinner med varje par väldigt lite. Med hjälp av Tangentdansen och Christer Frimans rapport är planeringen i full gång  och jag hoppas på att få bättre rull på mina ASL-lektioner nästa vecka!

IMG_1758[1]

Glänta gärna på dörren och ta del av tips och idéer från mitt klassrum!