Bibliotek!

IMG_1781[1]

Tänk vad en enkel tråd och några klädnypor kan göra! Här hänger vi upp texter och ordremsor som vi illustrerat och monterat i vårt ASL-jobb. När man får en liten stund över kan man gå och låna en text och läsa den på sin plats. Väldigt uppskattat, både att få hänga upp sitt färdiga arbete och att få gå till vårt eget bibliotek!

ASL – vad hände sedan?

Efter första veckan kändes det bra att ha kommit igång med ASL-arbetet. Jag var fast besluten att jobba vidare även om lektioner med alla barnen i par vid en dator var mer än stressiga för mig. Vi fick igång cd-ord på datorerna och snart ljudades det och lästes kors och tvärs i klassrummet. Tyvärr har vi inte möjligheten att koppla in två hörlurar på varje dator än, så ska vi ha cd-ord igång så får det bli så att alla hör allas datorer läsa. Lite surrigt, men eleverna gillar det och de upptäcker snabbt när de skriver fel. Jag upplever att det gjort texterna lite bättre då de får sin text upplästa.  Vi har skrivit texter om vår familj, om vårt besök på Virserums konsthall och om saker man kan göra på rasten.  I efterhand är jag lite missnöjd med att jag inte hittat tiden att låta eleverna redovisa sina texter. Det är ju en väldigt viktig del i ASL-arbetet och den har jag inte fått till. Jag känner mig heller inte nöjd med upplägget på lektionerna, att alla jobbar med datorerna samtidigt. Det gör att jag hinner med varje par väldigt lite. Med hjälp av Tangentdansen och Christer Frimans rapport är planeringen i full gång  och jag hoppas på att få bättre rull på mina ASL-lektioner nästa vecka!

IMG_1758[1]

Första arbetsområdet avklarat!

I fredags jobbade vi färdigt med vårt första arbetsområdet i matte. Det har handlat om antalsuppfattning inom talområdet 0-5, mönster, begrepp och räknesagor. Under arbetet har vi haft utomhusmatte, genomgångar vid tavlan, spelat spel och lekt lekar och räknat i matteboken.

IMG_1693

I vårt klassrum har vi en PP-vägg där kunskapskrav, målen för arbetsområdet, arbetssätt och redovisningssätt finns presenterat. Vi tittar på väggen och pratar om vad vi ska lära oss och på vilket sätt, nästan varje lektion. I bänken har eleverna sin målbok, där målen för arbetsområdet finns. När man visat att man lärt sig något fyller vi i målboken!

I fredags gjorde vi en skriftlig diagnos i matte för att visa en del av det vi lärt oss. Idag fick jag tillfälle att sitta enskilt med alla elever i klassen och prata matte. Med hjälp av bilder på räknesagor, lappar med räknespråket, klossar och våra händer och fingrar, visade eleverna mig fler saker de befäst under arbetsområdet. Tillsammans tittade vi i målboken och markerade allt eleven hade lärt sig. Det är en härlig känsla att få se att man kan många saker! De mål vi inte kunde fylla i blir utvecklingspunkter i nästa arbetsområde.

IMG_1769[1]

 

Att skriva sig till läsning – första veckan!

Jag har ju som sagt bestämt mig för att låta min undervisning influeras av ASL. Jag har läst Erica Lövgrens böcker och fått tips och idéer. När jag skulle börja planera upp min första vecka tillsammans med mina elever i ettan hittade jag en bra film på youtube där Erica ger tips på vad man kan göra första veckan för att få igång ASL-jobbet. Jag plockade godbitarna av hennes idéer och gjorde dem till mina. Här är Ericas film!

Och såhär blev resultaten!

 IMG_1768[1] IMG_1761[1]

Våra namnskyltar vi skrev på datorn till korridoren och våra namnskyltar vi målade till bänkarna! En elev åt gången fick komma fram till mig och skriva sitt namn på datorn redan första dagen. De fick berätta vad deras bokstäver hette och berätta hur de låter! Första inblicken i hur långt eleven kommit i sin läs- och skrivinlärning. Och en trevlig liten pratstund med var och en!

IMG_1765[1]

Alla stora bokstäver och alla små bokstäver skrevs på dator och skrevs ut! Vi kunde inte låta bli att fylla på med siffrorna också. Efteråt kom den gröna pennan fram. Vilka bokstäver vet jag vad de heter? Den röda pennan. Vilka bokstäver vet jag hur de låter? Den blåa pennan. Vilka siffror vet jag vad de heter? Gula pennan. Vilka siffror kan jag visa hur många fingrar/klossar det är?

 IMG_1766[1]

Kameran fram och alla fotograferades i full aktivitet på rasten. Bilderna hamnade i en Powerpoint och alla elever fick berätta vad de tycker om. Powerpointen blev en bok till varje elev och vi gick på namnjakt. Vilka namn känner jag igen? Vid föräldramötet några veckor senare snurrade powerpointen på storbild medan föräldrarna kom på plats  i klassrummet.

 IMG_1762[1]

Veckan avslutades med en gemensam diktering om första veckan. Grön penna fick markera vilka ord man kunde läsa, eller bokstäver man kände igen.  Avslutningsvis illustrerades texterna.

Det var vår första vecka med ASL och det kändes härligt att vara igång!

Klassrumsbesök!

Idag hade jag besök av en av mina förstalärarkollegor! Han har besökt mig och klassen en gång tidigare. Idag hade han fått ett uppdrag av mig. Han skulle bland annat titta lite extra på om jag tappade någon elev när jag undervisade, när jag tappade dem och så vidare. Efter lektionen satt vi oss ner och pratade om det han sett!

Det visade sig att han gjort ett grundligt schema över alla elever i klassen, hur många frågor varje elev fick svara på, hur många gånger jag hjälpte varje elev under lektionen och hur många gånger varje elev verkade göra något helt annat än det som var tänkt att den skulle göra. Oj så lärorikt! Det blev för mig väldigt tydligt vilka elever jag glömmer bort under genomgångar, vilka elever som inte får lärartid under arbetets gång och vilka elever som tappar fokus. De elever som tappar fokus märker man ju oftast på ett eller annat sätt, de stör eller har inte fått så mycket gjort under lektionen som man hoppats på, men man märker sällan efteråt att man inte varit hos en elev så mycket som man varit hos alla andra.

Vid fikat visade jag mina kollegor schemat över lektionen och berättade om samtalet vi haft efter lektionen, vilka upptäckter och lärdomar jag fått ut av det hela. Någon tyckte att det skulle vi absolut göra på varandra, att det var något bra! Härligt!

Lämnar denna dagen och känner att jag lärt mig något nytt om mig själv och min undervisning! Och kanske har vi nått nytt att spinna vidare på i kollegiet!

Skolplus

I tidigare inlägg har jag hänvisat till Skolplus. En underbar liten sida med massor av spel och utskrifter som är lätta att använda sig av i sin undervisning. Hur får man då tillgång till detta? Ja man kan logga in på deras hemsida och skapa sig ett användarkonto. En del av deras material är gratis, men för att använda allt material krävs en licens. Har du sådan tur att du jobbar i Hultsfreds kommun har vi en kommunlicens för detta och du når Skolplus och deras material genom att logga in på AV-medias sida och klicka på ”Gå till” längst upp i vänstra hörnet och där välja skolplus. Bara att börja leta bland allt kul som finns!

Att skriva sig till läsning!

Ända sedan jag gick lärarutbildningen har jag trott starkt på att plocka godbitar från olika undervisningssätt, metoder och läroböcker. Sällan hittar jag något som passar mig rakt av. Får jag plocka de delar som verkligen känns rätt för mig och göra det hela till min egna pedagogik tror jag att mina elever lär sig bäst. En del tror mottsatsen, att man ska vara en pedagogik trogen.

När jag jobbar med läs- och skrivinlärning lär jag mina barn att ljuda. Vi går noga igenom bokstäverna och lär oss bokstävernas namn och ljud. Vi lär oss också ordbilder. Små korta ord som barnen ska kunna läsa som en bild, utan att behöva ljuda samman dem, tex han, hon, den, det och, jag, du. Att slippa ljuda samman dessa vanligt förekommande ord ger mer flyt i läsningen.

Jag använder mig gärna av LTG-metoden också, Läsning på talets grund, då vi skriver gemensamma texter om något som vi gjort eller sett tillsammans. Texter som vi sedan jobbar med på olika sätt, letar bokstäver eller ord, klipper sönder och lägger ihop. I LTG-jobbet kan man få in många språkövningar och eleverna ser hur jag bygger upp en text med stor bokstav i början av meningarna och punkt i slutet. Många samtal runt själva texten kommer naturligt.

Under min senaste mammaledighet fick jag upp ögonen för en ny metod som känns mycket intressant, nämligen ”att skriva sig till läsning”, ASL. När jag nu jobbar med läs- och skrivinlärning med mina ettor har jag låtit ASL på inspirera delar av min undervisning. Jag har inte varit så modig att jag låtit mina elever få släppa pennan helt och hållet, som är en av ASL:s grundtankar. Däremot låter jag mina elever få jobba med datorn vid flera skrivtillfällen i veckan. Vi kommer då förbi ett stort hinder vad det gäller skrivandet, att inte behöva forma bokstäverna med pennan. Alla elever kan skriva texter med fina bokstäver oavsett hur pass finmotoriskt utvecklad du är. Och oj vilken kapasitet dessa små ettor har! Redan ett par veckor in på höstterminen och alla elever skriver texter med flera meningar som vi sedan kan skriva ut och illustrera! Det går inte ta miste på lyckan att ha skrivit en fint formad text som alla kan läsa!

Andra godbitar som jag plockar in från ASL-metoden är deras olika redovisningsformer. Alla texter ska ha en mottagare, ska bli synlig för många, ska läsas upp! Detta är svårt och tar mycket tid, men känns väldigt viktigt! Här har jag en hel del att jobba på, tvinga mig själv att ta tiden till detta. Vi har skrivarkompisar som vi sitter ihop med och pratar om det vi ska skriva, hjälper varandra och skriver det som kompisen berättar. På så sätt blir man delaktig i processen hela tiden.

Efter en dags VAB och lite ASL-läsande när sjuklingen sover är jag redo att börja jobba in fler ASL-tankar i mitt arbetssätt, mer om det kommer ni få läsa senare. Så länge måste jag tipsa om Erika Lövgrens böcker ”Med datorn som skrivverktyg – språk, motorik och bokstavsformer” och ”Med datorn som skrivverktyg – vad? hur? varför?” där kan man få många tips och idéer om man vill komma igång med ASL.

Bingo!

IMG_1661IMG_1660

Vi jobbar för tillfället med talområdet 1-5 i vår klass. Vi lär oss forma siffrorna, koppla siffra till antal, talets grannar och dela upp talen bland annat. På skolplus.se hittade jag ett bingo som tränar antalsuppfattning. Ett ”spel” som slukar eleverna och de funderar inte en sekund på hur mycket de räknar och tänker matte medan de spelar. Efteråt skrattar de och tycker det var ett roligt sätt att träna matte på! Testa du också!

Glänta gärna på dörren och ta del av tips och idéer från mitt klassrum!