Berättelser med hjälp av Alfons!

Idag var jag själv i klassen då min kollega var på utbildning. Hela förmiddagen skulle jag ha helklass och vad passar väl bättre då än att skriva?

Klassen är inte jättevana vid varken att skriva eller att jobba vid datorerna så jag valde att starta lugnt. Vi har tidigare pratar om fyrfältaren då vi läst böcker. Vi har pratar om att vara författare och att hitta på berättelser. Jag brukar alltid ta hjälp av Max-sagor då jag  introducerar den narrativa genren för eleverna i ettan. Mer om detta arbete kan du läsa i ”Skriv i åk 1”. Men då eleverna går i år 2 och en del av eleverna törstar efter utmaningar valde jag att ta berättelseskrivandet till en högre nivå redan från början och då ta hjälp av Alfons-böckerna.

Vi började med att repetera stödstrukturen fyrfältaren, vilken typ av text den används till, vilka delar den innehåller och så vidare. Jag visade sedan ett fotografi av Gunilla Bergström och berättade kort vem hon är och vad hon gör. Jag visade sedan några Alfons böcker för barnen och dem känner ju många barn igen.

Jag valde att utfå från den första boken Godnatt Alfons Åberg. Med hjälp av framsidan och spågumman väckte vi nyfikenhet inför läsningen, aktiverade förförståelsen och förberedde oss på ord och begrepp som skulle komma att dyka upp i texten.

Sedan gick vi loss på boken. Jag läste och barnen fick se bilderna på storbild. Under läsningen stannade vi, pratade, återkopplade till våra tidigare tankar och funderade vidare. Jag försökte också göra igenkänningskopplingar till eleverna om de varit med om liknande saker och hur det känts då. Allt för att träna elevernas läsförståelse.

När boken var utläst gick vi över till fyrfältaren som jag tidigare målat upp på tavlan. Nu är det dags att vara cowboy och samla ihop och återberätta berättelsen. Vi började att leta efter huvudpersoner och letade också efter nått att berätta om dem. Vi skrev upp vilken miljö de befann sig i, vilket som var problemet i boken, lösningen och hur det slutade. Allt skrev jag ner med korta ord på tavlan.

Tillsammans gick vi sedan muntligt från ord till mening, för att sedan skriva tillsammans på min dator kopplad till kanonen så alla såg hur texten växte fram.

Slutligen fick alla vara konstnärer och måla en bild som passade till bilden.

Efter allt detta var barnen välförtjänta av en rast. När de kom in var datorerna framtagna och det var dags att få testa på att själva vara författare.

På samma sätt som ovan läser vi Aja bajs Alfons Åberg och fyller i en fyrfältare.

Men när det är dags för att vara cowboy gör vi det endast muntligt gemensamt för att sedan få skriva ner sina meningar i skrivarpar vid datorerna. Medan jag går runt och stöttar de par som behöver bubblar jag inombords av glädje över att se de texter som växer fram! Självklart på olika nivå, men alla elever presterar på sitt absoluta max! En del får med flera stödord från varje ruta, andra bara ett. En del lägger till andra saker de kommer ihåg, eller väver samman flera stödord i en och samma mening, andra skriver korta meningar och håller sig till fyrfältaren.

  

Vill man läsa mer om hur jag brukar jobba med Alfons under en längre period och utmana de elever som behöver och bygga stöttning för de elever som kräver kan man inom kort beställa ”Skriv i åk 2”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *