Att väcka läsningen till liv!

I måndags hade jag min första lektion med min lilla läsgrupp! Målet med gruppens jobb är att få igång läsningen med hjälp av repetition från ettans läsinlärning men också med inspiration från tvåans läsebok ”Diamantjakten”!

Jag har valt att bygga upp arbetet med läsinlärning kring mina hörnstenar i min undervisning. Jag vill jobba med Diamantjakten, även om läseböckerna är alldeles för svåra i min grupp. Jag vill jobba med ASL och jag vill jobba med läsförståelsestrategier i form av läsfixarna. I några inlägg framåt kommer ni få följa hur jag jobbar med min grupp under en vecka.

Vi började med att vara spågummor. Titta på framsidan av boken och fundera över vad ABC- klubben kommer få vara med om i denna bok. I samtalet blev det mycket repetition av ”Den magiska kulan” och man slås av hur dessa historier trollbinder eleverna och de minns väldigt mycket!

Många funderingar fanns såklart om hur ABC-klubben skulle ge sig ut på diamantjakt, kanske med hjälp av spegeln som förvandlas till en skattkarta. Vi läser sedan första kapitlet och stannar flera gånger och är detektiver och spågummor. Eleverna dras genast in i den nya historien.  Allt detta för att påbörja en inlärning av läsförståelsestrategier. Jag är starkt inspirerad av Barbro Westlunds forskning, men väljer att använda mig av ”En läsande klass” figurer helt enkelt för att jag gillar dem bättre.

Efter läsningen samlas vi framför vår tv och är Cowboys då vi  tillsammans skriver vi en LTG-text där vi sammanfattar kapitlet. Vill du veta mer om hur jag jobbar med LTG tipsar jag dig att läsa min bok.

Tanken är att vi så småningom ska klara av att skriva texten i skrivarpar vid datorerna, men där är vi inte riktigt än.

Efteråt får eleverna rita en bild som passar deras text. Innan de börjar diskuterar vi tillsammans vad det skulle kunna vara för något. Detta samtal ger alla en chans att förstå och lyckas. I min grupp kommer vi lästräna denna text resten av veckan, det är vår läsläxa. Till en början tränar de bara på sin egen mening, sedan flera eller alla meningar. Vi ska också bearbeta texten senare i veckan, men mer om det då.

Detta är början på mitt sätt att få ihop en lästräning som både repeterar ettans läsinlärning, men knyter ihop arbetet med den historia som de andra tvåorna läser och jobbar med.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *