Grupparbete!

I min klass har vi redan från första dagen i ettan vant oss vid att ofta jobba två och två. På det sättet hamnar samtalet i centrum och eleverna tränar på att uttrycka sig, framföra åsikter, argumentera, lyssna och hitta lösningar. På detta sätt hoppas jag på att eleverna utvecklar sitt eget tänkande och lärande, både genom att få sätta ord på dina egna tankar och höra andras.

Nu när vi går i trean är det dags att ta detta samarbete ett steg längre och börja jobba tillsammans i grupp!

Det kan låta enkelt, men är mer invecklat än vad det låter, enligt mig! Det gäller att vi fortsätter ha struktur i våra samarbeten, att alla vet vad de ska göra och att ingen blir passiv. Det är nu flera som ska komma överens, lyssnas på och vara delaktiga!

För att få lite koll på hur jag kan börja har jag tagit hjälp av sidan kooperativt.se och deras roller. Jag har valt ut fyra roller: berättaren, sekreteraren, materialförvaltare och sammanfattaren. Desss fyra bildar en grupp med tydliga uppgifter.

Jag har valt att introducera dessa roller i grupparbeten på matten då vi löser problem. Vi har gjort det vid ett par tillfällen och detta är svårt!!! Det är lätt att någon blir sittandes passiv, lätt att någon upplever att msn onte lyssnas på, lätt att någon tar över… Kort sagt behöver vi träna på detta mycket mer!

Det är också svårt att lösa matteproblem! Jag anser att jag har en rätt stark mattegrupp… när det kommer till rutinuppgifter i matteboken. Men såhär i slutet av vårt tre år långa samarbete inser jag att vi lämnat matteboken för lite för att lösa problem. Matteboken vi använder är för platt. Vi är superduktiga rutinuppgiftslösare! Men behöver utsätta oss för problem i flera led för att bli problemlösare. Det har vi resten av trean på oss att bli!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *