Matematiska begrepp!

Jag har fått upp ögonen för denna fyrfältare från kooperativt.com och har använt den lite på svenskalektioner för att reda ut kluriga ord i veckans kapitel i läsläxan (inlägg kommer). Nu var det dags att ta med den i matteundervisningen för att se om den kunde funka för att befästa matematiska begrepp och skapa samtal kring dem.

Eftersom detta var ett litet test från min sida om det skulle funka valde jag fyra relativt grundläggande begrepp som hängt med sedan ettan, men som jag upplever som att alla elever inte har full koll på än. Jag valde därför hälften, dubbelt, lika med och mönster.

Eleverna har testat femfältaren innan och jag nöjde mig därför med en kort repetition av de olika fälten innan grupperna släpps lösa med sina begrepp. Alla i gruppen ska skriva på sitt egna papper. Inget får skrivas förrän alla är överens och förstår innebörden av det de skriver. Detta kräver samtal, argumentation och samarbete. Eleverna tvingas att använda sig av matematiska begrepp för att kunna övertyga sina gruppmedlemmar om att de förstår.

  

Då grupperna är klara gör vi nya grupper. Denna gången består grupperna av en elev med varje begrepp. I den nya gruppen får de presentera och visa sina tankar kring begreppen för varandra. Slutligen hamnar de i sin hemgrupp igen, nu med kunskap om fyra matematiska begrepp.

Jag valde sedan att låta gruppen jobba vidare med just sitt begrepp. Nästa uppgift blev att göra ett eget problem med mattebegreppet i fokus. Även detta är något som vi gjort för lite under åren känner jag. Det krävs mycket matematisk förmåga att kunna skriva ett eget problem. Grupperna löste det mycket olika.

   

Slutligen får eleverna i par lösa kompisarnas problem. Viktigt att visa hur man tänkt, med bilder och mattespråket.

Lyckad lektion som vi kommer återkomma till flera gånger framöver med nya begrepp i fokus!

Vi använde oss av ipaden och skolstil 3 där man kan infoga bilder på ett mycket enkelt sätt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *