Vänskapsvecka!

Terminen börjar gå mot sitt slut och arbetsområden knyts ihop och avslutas. Denna vecka som är en kortvecka har vi bestämt oss för att ägna helt åt att prata om vänskap. Detta är något vi aldrig kan jobba för mycket med. Vi kör intensivt denna vecka för att kunna plocka upp och fördjupa oss till hösten i trean.

Vi har tagit inspiration av oppetklassrum.se och helt enkelt snott massa roliga övningar därifrån, blandat med egna idéer och arbetssätt.

Vi började vårt arbete med att lyssna på de första avsnitten av Våffelhjärtat som är ett radioprogram i 20 delar på barnradion.

Serien handlar om att vänskap kan se olika ut, och vad man kan göra för varandra när man är vänner. Spännande, roligt och tankvärt på samma gång. Serien lyssnar vi på när tillfälle ges under resten av veckan och pratar kring det vi hör.

Vi utgick sedan från tre begrepp när vi startade upp arbetet kring vänskap: vän, vänskap och trygg. Orden skrev vi på tre stora kuvert och delade klassen på hälften och sedan varje grupp i tre smågrupper. Varje grupp fick ett kuvert med ett begrepp på att börja fundera kring. Hur är en vän? Vad är vänskap? När känner man sig trygg?

Allt de kom på i gruppen skrev de ner på en gemensam lapp. Efter ca 10 minuter fick de lägga ner lappen i kuvertet och skicka vidare till nästa grupp. Ett nytt kuvert och ett nytt begrepp att diskutera och skriva om. Grupperna fick inte läsa vad de andra grupperna hade skrivit. Denna gången samlade vi alla tankar tillsammans. Efteråt sammanställde jag alla gruppernas tankar som vi sedan delgav klassen. De har så fina och bra tankar kring dessa begrepp!

  

Vi har en dörr i klassrummet där vi satt upp klassens tankar kring känslor som vi gjort med hjälp av samma övning i början av tvåan. De fick nu sällskap av dessa tre begrepp. Detta kommer vi spara och ta med oss upp i trean och jobba vidare kring.

Nästa uppgift var att koppla dessa begrepp till sig själv. Hur är jag som vän? Hur vill jag att en vän ska vara? Först fick alla tänka tyst själva, sedan delge sina tankar två och två för att slutligen diskutera i storgrupp, även denna gången i halvklass. Med input från klasskamraterna var det sedan dags att sätta sig vid datorn och skriva en text om sig själv utifrån frågorna. Till texten målade de en bild på en vän. Texten och bilden klipptes ut och sparades i ”Boken om mig” som vi samlat texter om oss själva i sedan ettan.

 

Vi gjorde sedan värderingsövningar som vi hittat på lektion.se där eleverna fick ta ställning till olika dilemman kring vänskap. Vi är en stor klass på 26 elever och delade oss även denna gång i halvklass för att fler ska våga uttrycka sig och få mer taltid. Vi gjorde först ett dilemma tillsammans där jag ledde samtalet och gjorde en modell för hur de sedan skulle jobba i grupperna. Efter detta delade jag in dem i fyra grupper och gav dem var sitt dilemma. Grupperna fick läsa diskutera och ta ställning. Sedan fick de presentera sitt dilemma för klasskamraterna och berätta hur de tänkt. Därefter släpptes diskussionen fri och de andra grupperna fick tycka till. Diskussionerna blev riktigt bra och det blev tydligt att vi alla tänker olika och att man kan lösa dilemman på olika sätt. Vi kom också in på när man skvallrar och när man faktiskt måste ta en vuxen till hjälp för att lösa problem, och att det är olika för olika barn om man behöver hjälp att lösa problem med kompisar eller inte. Jag blir stolt över mina elever som under detta år utvecklats massor i konsten att diskutera, föra fram åsikter och lyssna på andra!

Vi har även gjort en vänskapsrelaterad bilduppgift. Alla elever utrustades med papper och pennor och så läste jag en instruktion om hur en ”hemlig kompis” såg ut. Eleverna fick sedan utifrån instruktionen rita en hemlig kompis. Viktigt att ingen fick se någon annans bild innan alla var klara. Vi hade sedan ett samtal kring om de trodde att alla hemliga kompisar skulle se likadana ut då jag ju läst samma text för alla. Eleverna var genast med på att det skulle de ju såklart inte göra. Men varför? Jo, vi tänker olika, ritar olika och har olika upplevelser om tex hur en citron ser ut. Tillslut tittade vi på vara hemliga kompisar och slogs av hur olika vi tänker utifrån samma instruktion, men att allt är lika rätt. Denna övning är hämtad från Öppet klassrum!

Vi såg också ett avsnitt av Elias och de stora frågorna som handlar om att vara snäll. Utifrån filmen diskuterade vi sedan de frågor som väcktes.

Avslutningsvis gjorde vi ett vänskapsbingo där vi först pratade om vad en fråga är för något och tränade på att ställa ja och nej frågor. Eleverna fick sedan ge sig ut på jakt för att få bingo i klassrummet. Även detta en rolig övning från Öppet klassrum.

Till hösten hoppas vi kunna plocka upp veckans arbete igen och göra något större eller mindre av detta!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *