Ny undersökning om vattnets olika faser!

Ledorden i vårt arbete om vatten är: undersökning, dokumentation och återberätta. Det är dessa tre saker jag vill att eleverna ska få många tillfällen att träna på samtidigt som vi samlar på oss kunskaper om vatten.

För några dagar sedan gjorde vi en ny undersökning om vatten. Vi har tidigare undersökt vattnets egenskaper och prata om hur man kan frysa vatten till is genom att sänka vattnets temperatur ner till 0 grader eller mindre. Lektionens undersökning skulle nu handla om vad som händer om man höjer vattnets temperatur. Vi försökte först förutspå vad vi trodde skulle hände och alla var med på noterna att vattnet skulle börja koka. Vid vilken temperatur detta skulle ske var däremot inte självklart. Vi hade förslag på allt från 30 grader upp till 200. Någon hade även koll på att det skulle börja ”ryka” om vattnet, men vad det var för rök var däremot inte heller självklart…

 

Vi började med att sätta en gryta vatten på en platta och satte i några olika termometrar. Vi följde sedan vad som hände. Vid 30 grader kokade INTE vattnet och vi fick fundera över hur varmt vatten man brukade ha i duschen och om det var kokande vatten. Vi fick fortsätta väntan. När ”röken” vällde upp ur grytan var besvikelsen stor att det inte kokade än.. Men vid 100 grader var lyckan stor, för under resans gång hade många sållat sig till gänget som trodde att det var på just 100 grader som vattnet kokade.

 

Vi hällde sedan upp det varma vattnet i små muggar och varje par tilldelades en mugg med varmt vatten och en mugg med kallt vatten. Över muggarna ställdes nya muggar. Vad skulle hända? Vi undersökte vad som hände i muggen över det varma vattnet där röken hade stängts in. Spännande att röken förvandlades till vatten igen. I samtalet förde jag in ordet ånga och gas.

Efteråt ritade vi upp vattnets alla faser på tavlan och pratade om att vattnet kan ”förvandlas” mellan dessa tre faser och att allt handlar om vilken temperatur vattnet har. Detta kommer bli våran begreppsvägg som vi kommer jobba mycket med framöver.

Lektionen efter fick eleverna sedan med sina dokumentationer framför sig muntligt återberätta vad de hade gjort förra lektionen. Vi jobbade sedan precis som förra gången när de skrev sin återberättade text om undersökningen. Denna gången kände de igen arbetssättet och grupperna behövde inte vänta in varandra utan kunde gå från att skriva den första delen av texten till att själva klippa tidsord och bilder, lägga i rätt ordning och skriva händelseförloppet för att sedan skriva en avslutning.

 

Nästa gång kommer vi fått in än mer rutin i detta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *