Nytt NO-tema: Vårt vatten

Idag påbörjade vi ett nytt arbetsområde i NO. Efter att ha läst om solen och lärt oss om vårt solsystem tittade vi idag närmare på vårt jordklot, den blåa planeten. Vad är det man ser på jorden? Vad är allt det blåa? Vi har ju lärt oss att det inte kan förekomma något liv på de planeter som inte har någon luft eller något vatten. Vi ska nu lära oss mer om ett av dessa viktiga ämnen, nämligen vårt vatten.

Vi började detta arbetsområde precis som vi börjar så många andra arbetsområden, med att ta reda på vad eleverna redan vet om vatten och utifrån det samtalet formulera frågor tillsammans kring saker vi vill lära oss mer om, samt hur eleverna vill lära sig detta.

  

Här skapar jag mig en bild av vilka förkunskaper eleverna har för ämnet och får underlag till vilket stoff jag bör ha med i undervisningen. Eleverna får vara med och påverka vilka metoder vi använder oss av för att lära oss det som intresserar dem. Det är mitt jobb att se till att arbetsområdet matchar det centrala innehållet och att vi strävar mot att nå kunskapskraven. Varje lektion framöver pratar jag i uppstart och avslut av lektionen vad vi kommer träna på denna lektionen, varför och hur.

Efter vårt samtal är det dags för eleverna att bli aktiva. I sina skrivarpar är det nu dags för dem att samla sina förkunskaper om vatten i meningar på datorn. Tillsammans formulerar de fungerande meningar som de sedan skriver ner på datorn. När texten är färdig skriver de ut och illustrerar.

  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *