Avslutningen på månen!

De sista lektionerna om månen handlade först och främst om månens faser. Jag hittade en stor flirtkula i källaren på skolan som jag målade gul på halva. Denna använde jag för att visa hur vi ser den belysta delen av månen från jorden och därmed får de olika formerna på månen. Vi satt i ring på golvet och snurrade och snurrade på flirtkulan gissade och funderade över vad de olika formerna kunde heta. Halvmåne och fullmåne var redan känt för eleverna, det svåra var de olika skärorna, nymåne och nedan. Men detta lärde vi oss snabbt och målade sedan de olika månarna på papper och tränade på vad de hette. Vi såg en enkel film som förklarade månens faser.

img_6198 img_6199 img_6196 img_6195 img_6197

Jag tog mig sedan tillbaka till berättandets konst som vi började hela arbetsområdet om månen med. Med hjälp av ett bildspel berättade jag med stor inlevelse om rymdraketer, månlandning och att känna sig nästan tyngdlös på månen. Detta är ju så spännande och trollbinder vilken 8-åring som helst. Vi såg sedan några små korta filmer om just detta.

Slutligen fick eleverna låna min flirtkula och snurra och berätta för oss andra om månens faser!

Ser man till det centrala innehållet och kunskapskraven så är det just månens rörelser kring jorden och månens faser som är det viktiga. Men man får inte bortse från allt annat vi tränat i detta arbetsområde. Vi har läst fakta texter och fått presentera det vi tyckte var viktigt för våra klasskamrater. Därmed plockade vi ut nyckelord i texten. Nyckelord som vi gjort om till egna faktatexter som vi sedan illustrerat. I våra texter har vi kunnat använda oss av ämnesspecifika ord på ett korrekt sätt. Tänk så många språkliga mål vi tränat på för att nå!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *