Skönlitteratur och faktatext!

Vi fortsätter att fördjupa oss i faktatexten om månen, men idag på ett lite annorlunda sätt.

Jag började lektionen med att visa upp en bok och läsa vad den hette: Alla monster är rädda för månen.

img_5808

Vi var spågummor en liten stund och funderade över vad vi trodde att boken skulle komma att handla om. Innan vi satte tänderna i boken  frågade jag eleverna vad de trodde att det var för sorts text? ”Det är inte fakta, för det handlar om monster och det finns inte på riktigt” trodde någon. ”Det är nog en saga för bilden är inte på riktigt, det är en massa ögon överallt”, funderade någon annan. Bra tankar båda två!

Om det nu är en skönlitterär bok vilka delar tror ni vi kommer få möta i texten då? blev min nästa fråga. Alla mindes vår fyrfältare och vi skrev upp inledning, problem, lösning och slut på tavlan.

Varför skriver man skönlitteratur? blev min sista fråga. ”För att vi ska ha något roligt och spännande att läsa!”

Sedan läste vi boken sakta och lugnt och tittade noga på alla bilder. Vi stannade och redde ut svåra ord såsom gryning. Vi stannade och funderade över vad vi trodde skulle hända sedan. Alla lyssnade och var engagerade i sagan.

img_5806

När vi läst hela sagan kunde jag inte låta bli att samla ihop den genom att fylla i vår fyrfältare med huvudperson, platsen sagan utspelade sig på, problemen i sagan, lösningarna och slutet. Detta är ett välkänt arbete sedan ettan och alla är väl förtrogna med sagans olika delar. Två och två fick de sedan med fyrfältarens hjälp återberätta sagan.

Jag visade sedan boken där vår faktatexten om månen finns och även uppslaget med texten. Vad är detta för sorts text? Är det också skönlitteratur. ”Nej det är fakta för där lär vi oss saker som är sant om månen.”

Varför skriver vi sådana texter då? ”För att vi ska lära oss saker och det kan också vara spännande!”

img_5807

Det var nu det verkliga jobbet skulle ta sig sin början för eleverna. Två och två fick de var sin skylt där det stod skönlitteratur och fakta. De fick sedan tio meningar plockade från de båda texterna. Fem meningar från faktatexten och fem meningar plockade från skönlitteraturen. Deras uppdrag var att tillsammans läsa meningarna och diskutera sig fram under vilken rubrik mening hörde hemma. Här tränas läsning, läsförståelse, att samtala, diskutera och argumentera samtidigt som vi tränar förståelsen för olika texter, i detta fall faktatext och skönlitterär text.

Vi avslutade lektionen att läsa upp meningarna och presentera för varandra vart de hörde hemma och varför. En givande lektion där eleverna fått mycket talutrymme och vi tränat den kommunikativa förmågan tillsammans med fakta kunskap om månen och olika genre.

img_5810

 

 

3 reaktion på “Skönlitteratur och faktatext!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *