Att få vara expert på något!

Vi håller oss fast vid det spännande arbetet om månen på no:n. Förra lektionen hade jag en riktig berättarlektion. Jag läste in mig extra noga på Big Bang och trollband eleverna med att berätta och gestikulera! Det är så roligt att se när de verkligen lyssnar när något är riktigt spännande! Viktigt att komma ihåg att berättandet kan var trollbindande för många barn! Det måste inte vara film jämt.

I dag gick vi vidare för att möta fler av elevernas frågor och önskningar om vad vi ska lära oss och hur. Som uppstart på lektionen visade jag en bild på månen från youtube. Tillsammans försökte vi lära oss så mycket vi bara kunde och sätta ord på det vi såg. Färg, form, utseende.

Vi gick sedan vidare för att försöka samla på oss mer fakta om månen. Jag delade in eleverna i fyra grupper. Varje grupp fick en liten del av en sönderklippt faktatext. Tillsammans fick de läsa texten och försöka tänka ut vad i texten som var viktigt, alltså nyckelord eller fakta, vad man nu väljer att kalla det. De fick sedan tillsammans öva på att berätta för varandra utan att titta på texten.

image

Jag förklarade att varje grupp hade olika delar av texten och det som de i sin grupp hade lärt sig om månen hade de andra ingen aning om. De var experter! Detta kändes spännande tyckte många. Nästa steg hade jag först tänkt mig skulle bli att göra nya grupper med en från varje utgångsgrupp i, där de skulle få berätta för varandra vad de lärt sig. Men pga frånvaro och att de inte blev lika många i varje grupp och att några kände sig lite osäkra bestämde jag mig på stående fot att göra lite annorlunda, vilket blev väldigt lyckat!

Gruppen fick bli experter och komma fram längst fram i klassrummet och lära sina klasskamrater vad de kunde om månen. Det kändes stort och alla kände sig stolta över att kunna lära sina klasskamrater något. Att stå längst fram och få vara fröken kändes inte så skrämmande när man fick göra det tillsammans med några kompisar!

Arbetet i grupperna, att läsa text, plocka ut det som var viktig och sedan kunna återberätta, gick över förväntan bra. Att få bli expert togs på allvar! Även att lyssna på kompisarna togs på största allvar och vi kunde slutligen sammanfatta vad vi lärt oss på tavlan.

image

Jag ska våga stanna kvar i den här faktatexten några lektioner till för här finns massor av viktiga begrepp och fakta som jag vill att eleverna ska få många tillfälle att lära sig. Idag koncentrerade vi oss på att läsa och tala. Läsa och lära oss, diskutera, komma överens och återberätta, berätta lyssna och lära igen. Sammanfatta och känna oss som experter!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *