Kraft och rörelse i lek!

Den här terminen började jag med ett arbetsområde i no som handlade om kraft och rörelse i lek. Min pp för arbetsområdet hittar du här!

Vi började med ett besök i en lekpark i närheten av skolan. Där finns gungor, rutschkana, gungbräda och stockar att gå balansgång på. Efter besöket i lekparken funderade vi över vilka redskap som fanns i lekparken som skapade rörelser. Vi tittade på en bild av en lekpark och samtalade kring vad barnen gjorde på bilden.

image

Vi valde sedan att börja med gungan och titta närmare på den. Hur får man gungan att röra sig? Vad är det som gör att gungan vänder och åker tillbaka igen? Vi lärde oss om kraft och tyngdkraft. Vi tittade sedan närmare på rutschkanan och kom även där in på kraft för att sätta oss i rörelse, tyngdkraft som drar oss neråt, men även friktion när vi glider mot rutschkanan. Vi stannade vid dessa två redskap länge och läste i vår no-bok, ritade och diskuterade. Vi gjorde försök med det lutande planet och såg att olika föremål glider olika fort och fördjupade oss lite i friktionen.

image

I den här boken finns lite tips och försök som går att koppla till temat.

När begreppen kraft, tyngdkraft och friktion började sitta gick vi vidare till gungbrädan och balansgången. Vi lärde oss om jämvikt och hur man kan rubba den. Vi lärde oss om balans och tyngdpunkt. Vi gjorde olika försök att skapa och rubba jämvikt med linjal och suddigum. Vi testade många olika föremål och försökte balansera dem genom att hitta tyngdpunkten.

Fokus har varit att kunna förstå och använda oss av begreppen kraft, rörelse, tyngdkraft, jämvikt, balans och tyngdpunkt när vi pratar om lek i gungor, rutschkana, gungbräda och balansgång.

Vi såg även på serien Superhemligt där de undersöker kraft, tyngdkraft, balans och friktion med olika bus. Roligt tyckte barnen såklart!

Förra veckan var vi i lekparken igen och vi gick runt och testade, pratade och försökte ”känna” på de olika rörelserna och krafterna. Eleverna fick sedan välja en lek där de blev fotograferade.

Väl hemma i klassrummet fick eleverna sin bild. Med hjälp av våra ord skrivna på tavlan fick de i uppgift att berätta om de olika lekarna och använda sig av orden på tavlan som passade till deras lek på bilden. De började med att träna själva, sedan berätta för en kompis. Slutligen satt de sig vid datorerna och skrev ner sin text.

Tycker att eleverna snappat upp detta lite abstrakta område väldigt bra och kan använda sig av begreppen på ett bra sätt så att andra förstår vad de menar.

image  image image  image

Det har varit ett stort intresse för det här med tyngdkraft, jordens dragningskraft och att vara tyngdlös ute i rymden. Jag tänker spinna vidare på den tråden och ta oss vidare mot månen i nästa arbetsområde!

En reaktion på “Kraft och rörelse i lek!”

  1. Pingback: NO | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *