En dag på sommarlovet!

Har helt glömt bort att följa upp skrivuppgiften med sommaren! Men här kommer den.

Vi började veckan med att repetera vår uppgift med ordlistan. Vårt skrivande hade haft med sommaren att göra och vi hade samlat på många sommarord. Nu var det dags för en ny uppgift med sommaren som utgångspunkt.

Alla elever skulle tänka på en dag på sommarlovet. En dag då det kanske hade hänt något roligt, något tråkigt, något spännande, något otäckt, kanske hade man smakat något gott, något äckligt eller varit med om något som hade gjort ont.

Eleverna skulle sedan fylla i en mindmap kring dagen. Var hade de varit? Vem hade varit med? Vad hade hänt och hur hade dagen varit?

image image

Detta är en skrivuppgift hämtad ur lärarhandledningen till Språkskrinet som jag tycker passar vårt jobb med ASL jättebra. I mindmapen skriver vi bara stödord, och vi använder pennan.

image

Ett par dagar senare plockar vi fram datorerna. Mindmapen finns med bredvid. Idag ska stödorden bli till meningar, som blir till en text om en dag på sommarlovet. En känd övning även detta. MEN idag skriver alla elever var och en för sig. Denna text ska handla om en själv och då passar det inte så bra att skriva tillsammans med en kompis. Texten illustreras och klistras i ”Boken om mig”. Ett extra ex skrivs ut och sparas för att sedan bli veckans läsläxa.

image

image

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *