Uppstart-ASL-år 2

Nu är en ny termin igång och mina ettor har blivit tvåor! Innan sommaren packade vi minsta lilla pryl i stora lådor och lådorna magasinerades i gymnastiksalen. Under sommaren har den del av skolbyggnaden där alla klassrum ligger totalrenoverats! Hela byggnaden har fått nytt tak, nya fönster, nya golv, ny färg och nya inventarier. Allt är långt ifrån klart, men vilken arbetsglädje nya fräscha lokaler kan ge!

I onsdags satt vi igång med ”riktigt” skolarbete. Vi börjar terminen i vana banor. Vi behöver känna att vi känner igen skolarbetet, har samma rutiner och regler som tidigare, trots nya lokaler och lite byggkaos. Jag vill fortsätta spinna vidare på vårt arbete med ASL och skrivandet vid datorn.  Arbetet där ska fortsätta stärka sambandet mellan ljud och bokstavsform för de som inte är säkra än och utveckla skrivandet för de andra. Skrivandet ska utvecklas så väl språkligt som i sin struktur.

Så vi startade helt enkelt upp med att skriva en ordlista! En invand och trygg övning, men i nytt sammanhang och på ett nytt sätt. Temat för ordlistan var denna gång inte en bokstav och orden behövde därför inte börja på samma bokstavsljud. Temat för orden skulle vara sommar och tillsammans började vi på en lista av ord som passar på sommaren.

image

(Gamla hederliga blädderblock är tur att det finns i källaren innan nya whiteboarden är på plats)

Sedan delades datorer ut till eleverna. I tvåan börjar vi nu lägga fokus på datakunskap vid dessa lektioner också. Eleverna ska kunna startas upp datorn, logga in och öppna ett worddokument.

Eleverna planerar och växelskriver precis som i ettan, men nu räknar jag med att orden ska flöda hos de flesta par. Många par bör anta utmaningen att göra om sina ord till meningar när de känner sig nöjda med sina ordlistor. Precis som förra året ritar vi, klipper och klistrar in i vår svenskabok.

image image

Ordlistan kommer sedan byggas på med en textuppgift med samma tema, nämligen sommaren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *