Nollor, rimlighet, priser och leksaker!

Den här veckans uppdrag från Kim har handlat mycket om priser. Först hade prismaskinen gått sönder och alla nollor hade försvunnit. Vi såg på ett avsnitt av Livet i Mattelandet och fick lära oss att nollor som hamnar i slutet av ett tal kan spela stor roll! Tillsammans diskuterade vi oss fram till vilka priser Kim hade tänkt på de olika leksakerna i fabriken. Vad är rimligt? Kostar en glaskula 10 kr, 100 kr eller 1000 kr? Inte så lätt.

Vi fortsätter med priser på leksaker och plockar fram leksakskataloger. Vilka leksaker är dyrast och vilka är billigast. Vi letar, klipper och klistrar.

Kim kommer tillbaka till klassen och han visar oss webprogrammet Tinkercad.

image

Vi får lära oss hur man kan rita egna designer i datorn. Roligt och vi ägnar god tid till att bara leka och lära oss programmet. Nästa gång Kim kommer tillbaka har han med sig ett uppdrag. Vi ska få rita en egen leksak som han ska skriva ut, eller tillverka, i sin egen leksaksmaskin som han har med sig. In i vårt klassrum flyttar två 3D-skrivare och  motivationen är på topp när samarbetet över att få rita och tillverka egna leksaker tar fart.

Två och två ska de komma överens om en idé. När båda är överens hämtas en dator och tillsammans ska man nu få leksaken att växa fram på skärmen. Sedan flyttas ritningen över på ett minneskort och in i  3D-skrivaren.

Snart kan vi hålla vår leksak i handen som vi ritat själva. Leksaksfabriken har blivit på riktigt!

image

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *