Beskrivande text om en vårblomma!

I skrivarparen fick eleverna bestämma sig för en av de vårblommor jag bestämt att vi ska lära oss. När de valt en blomma fick de läsa om den, flera gånger tillsammans tills de kände att texten flöt. Sedan fick de ett halvt A4 där de skulle måla blomman så verklighetstrogen som möjligt. Det gäller att kolla in formen och färgen och få med blomma, blad, stjälk och rot. Konturerna skulle målas svarta. Pappret ska utnyttjas så mycket som möjligt för att blommorna inte ska bli så små.

Efter detta plockas sexfältaren fram. I skrivarparen fyller de i sexfältaren tillsammans. Många par klarar detta galant tillsammans och jag kan lägga fokus på de par som tycker att det är svårt fortfarande.

image

Datorerna plockas fram och det är nu dags att skapa meningar utifrån sexfältaren och stödorden. Man följer sexfältaren för att få en bra struktur i sin text och få med viktiga delar om sin vårblomma. Stödorden ska göras om till meningar. För de som tycker det är lätt att skriva meningar finns extra utmaningar: att variera sin inledning på meningarna så inte alla börjar på samma sätt och att ibland väva ihop två passande stödord till en längre mening. Detta har vi jobbat med vid tidigare tillfällen så de känner igen sig i det.

För en del par flyter arbetet på bra och de klarar av hela arbetet med hjälp av varandra. Jag kan lägga fokus på de par som tycker att arbetet är svårt. För dem räcker det gott att kunna göra om stödorden till korrekta meningar. Talsyntesen på datorn hjälper dem att höra om meningarna låter rätt.

image image image

Slutligen får alla träna på att läsa upp sin text och vi samlas på mattan. Alla får läsa och visa sin blomma. De hamnar slutligen i vårt bibliotek.

image

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *