Mönster, ordningstal och koder!

Denna vecka tar sig arbetet i leksaksfabriken sig an mönster. Vi måste rycka ut och hjälpa Kim med hans pärlhalsband som inte fått rätt färg. Men för att klara av detta måste vi förstå vad ett mönster är. Vi ritar mönster på tavlan som vi sedan fortsätter. Ordet UPPREPA blir viktigt och vi säger det många gånger under lektionen. Vi kan tillslut ta oss an Kims uppdrag och löser det åt honom. Vi ser ett avsnitt från UR:s serie Spagetti, makaroner, hundra miljoner som handlar om mönster och blir sedan sugna på att skapa egna mönster. Med hjälp av rutat papper skapar eleverna egna mönster som upprepar sig.

image

In i klassrummet tar vi med oss snöre och pärlor och vi tillverkar egna halsband. Vid datorn får vi sedan skriva en text om vårt halsband, vilka färger har det? Vilket mönster är det pärlat efter? Vem ska få det?

image

image

image

Vi fortsätter sedan veckan med att repetera och jobba med ordningstal. Kims nästa uppdrag handlar om ett tåg som tappat alla sina leksaker. Leksakerna måste hamna på rätt plats igen. För att klara detta måste man kunna följa Kims instruktioner om att exempelvis spökena ska ligga i fjärde vagnen osv.

Sista uppdraget för veckan blir en svår nöt att knäcka. Kim har glömt sin kod för att komma in i leksaksfabriken. Han har två ledtrådar HAGA BADA  men kan  inte komma på hur han ska göra om orden till siffror. Det har något med alfabetet att göra…

Vi pratar om att människan kommit på ett sätt att med enkla tryck kunna styra över maskiner. Som tex Kims portlås. Han trycker in en kod och kan på så sätt få dörren att låsa upp sig. Detta kallas att programera. Vårt arbete kommer få en spännande fortsättning nästa vecka!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *