Troll, gosedjur, symmetri och inbrott

Vårt första uppdrag den här veckan handlade om ett troll. Kim Leksaksson var inte nöjd med hur trollen i Leksaksfabriken såg ut. Med hjälp av tydliga instruktioner fick vi ordning på trollen. De behövde få en större hatt, mindre näsa, dubbelt så lång svans. Vi tränar på matematiska begrepp och att läsa instruktioner.

Vid morgonsamlingen på tisdagen pratade vi om vad man faktiskt gör i en leksaksfabrik, tillverkar leksaker och fyller lastbilar som kör ut dem till affärerna kom vi fram till. Vi pratade också om att man får olika leksaker i olika perioder i livet. För många bebisar är den allra första leksaken ett gosedjur. Vi förvandlade klassrummet till en leksaksfabrik med filttyg, saxar, pennor, nålar, tråd och pärlor.

image

image

Eleverna fick i uppdrag att göra en skiss på ett gosedjur med utgångspunkt i en enkel form, såsom cirkel, rektangel, kvadrat, triangel, hjärta, stjärna osv.

image

Elevernas fantasi tog genast fart och några valde att kombinera två former till en. Resten av dagen tillverkades det gosedjur! Vi skrev sedan en beskrivning av gosedjuret. Vad heter det? Hur känns det? Hur ser det ut? Vad tycker det om? Vad gör ni tillsammans?

image image

image image

Vi fick efter det ett uppdrag av Kim där gosedjuren blivit fel i tillverkningen. De måste klippas isär och limmas ihop igen. Vi introducerar symmetritänket och jobbar vidare med det med uppgifter vi hittat på lektion.se.

Veckan slutar lite i kaos då det blivit inbrott i leksaksfabriken. Vi skriver en saga i våra skrivarpar om inbrottet. Sagan ska vara uppbyggd med en inledning, problem, lösning och slut. Vi tar hjälp av fyrfältaren för att få en röd tråd.

image

image

image

image

Slutligen hjälper vi Kim att ta reda på hur många leksaker tjuvarna tagit och räkna ut hur mycket pengar han förlorat pga inbrottet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *